Ny järnväg Enköping-Uppsala utreds
Dubbla spår och avgångar varje kvart under högtrafiktider, det är vad utredaren Kjell Säfvestad ser i framtiden för en ny järnväg mellan Enköping och Uppsala.
Kjell Säfvestad, trafikplanerare och konsult, och Thomas Lindh, Banverket
Foto: Lotta Lille
Kjell Säfvestad är konsult och specialiserad på trafikplanering. För Banverkets, Regionförbundets i Uppsala län och länsstyrelsen i Uppsalas räkning håller han som bäst på att färdigställa en idéstudie över Örsundalänken. Det är det namn på en ny järnvägsförbindelse mellan Enköping och Uppsala som Banverket valt för att klargöra vilken bandel det är fråga om i planering och diskussioner.
- Det finns en stor potential för passagerartrafik mellan Västerås och Uppsala. Talar man bara om städernas kärnområden kommer det att finnas omkring 500 000 invånare där, tar man med omlanden också, från Örebro och Eskilstuna upp till Gävle, blir det omkring en miljon människor som hamnar inom järnvägens påverkansområde, sade Kjell Säfvestad.
Han poängterar att siffrorna bygger på prognoser fram till 2030, men också att prognoser är viktiga som planeringsunderlag, även om de inte till fullo blir verklighet.
- Pendlingstiderna skulle bli kortare med tåg, kanske 20-25 minuter mellan Enköping och Uppsala, men en förutsättning för att tåget ska bli attraktivt är också att järnvägen blir lätt tillgänglig för pendlarna. Bostäder och arbetsplatser ska finnas antingen nära stationerna eller också måste det finnas väl utbyggd tätortstrafik med bussar, sade Kjell Säfvestad.
Han ser en ny järnväg som en möjlighet till regionförstoring där Uppsala och Västerås, vilkas näringsliv och inriktningar kompletterar varandra, skulle knytas närmare varandra, och den nu dominerande orienteringen mot Stockholm skulle brytas.
Kjell Säfvestad och Thomas Lindh, Banverkets projektledare för idéstudien, presenterade på torsdagen utredningen för politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott i Enköping. Tidigare har också Uppsalas politiker informerats, och Regionförbundets styrelse står näst i tur.
Åke Hedén, kommunalråd i Enköping, sade på torsdagen:
- Vi är alla positiva till en ny järnväg, men om den blir verklighet ligger inte i vår makt att besluta. Vad vi däremot behöver veta för vår egen planering är dels om det är realistiskt att tro att det blir en ny järnväg, och i så fall var den ska dras fram. Det har stor betydelse för den kommunala översiktsplanen och markanvändningen här, sade Åke Hedén.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!