Nu ska det bli lättare att få svar av kommunen

I dag, måndag, öppnar kommunen sitt kontaktcenter. Målet är att fler ska kunna få kontakt med kommunen.

Kontakt. Jonas Irvebrant, Kommunen satsar på bemötande.

Kontakt. Jonas Irvebrant, Kommunen satsar på bemötande.

Foto: Linus Nilsson

Enköping2017-04-10 14:07

– När allting är färdigt så är tanken att man ska kunna få svar direkt av den man pratar med istället för att bli hänvisad till någon annan, säger Jonas Irvebrant, chef för kontaktcentret.

Det här är det första steget där man samlar frågor om barnomsorg, bygglov, och samhällsbyggnad. Tanken är att alla förvaltningar ska anslutas till kontaktcentret när omorganiseringen är färdig i början på september.

Satsningen på kommuncentret ligger i linje med kommunens digitala satsning. Det är en del i det som Peter Holm, kommunens IT-chef nämnde till EP den 31 mars. Holm menade att det finns höga ambitioner där man vill utveckla digitala tjänster som gör nytta för kommunens invånare. Men för att e-tjänsterna ska användas så måste det också ske en övergång av hur den första kontakten med kommunen sker. Idag är den första kontakten med kommunen främst via telefon och inte e-tjänster. När det nya kontaktcentrumet öppnar kommer personalen i den gamla kommunala växeln att få andra arbetsuppgifter. Istället för dagens växeltelefonister kommer tio ärendehandläggare bli de första att möta kommuninvånarnas frågor.

Jonas Irvebrant anser att det personliga mötet tillsammans med god service är det viktigaste för de som jobbar på kontaktcentret. Han försäkrar att de som inte känner sig bekväma med e-tjänsterna fortfarande kan komma in och prata med någon på kommunhuset på de vanliga öppettiderna.

– Vi bjuder till och med på en kopp kaffe till den som vill ha hjälp, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om