Nöjda brukare vid socialförvaltningen

En brukarundersökning har gjorts vid socialförvaltningen i Enköping för andra året i rad.

Arbetstider. Ett nytt projekt vid socialförvaltningen ger förmånligare flextider för de anställda.

Arbetstider. Ett nytt projekt vid socialförvaltningen ger förmånligare flextider för de anställda.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2018-02-10 12:00

I undersökningen har brukare svarat på en enkät om sina upplevelser i kontakten med förvaltningen.

Bland annat gäller det hur lätt det är att komma i kontakt med socialsekreteraren, om man förstått den information som lämnats, vilken förståelse personalen har för brukarens situation och i vilken grad man kan påverka den typ av hjälp som erbjuds.

I år deltog 135 brukare i enkäten, det är något färre än när undersökningen gjordes första gången våren 2017.

– Vi jobbar mycket med att få fler personer att svara på enkäten, vi vill få in fler synpunkter. Det är en viktig undersökning, ett sätt för dem vi möter att återkoppla till verksamheten, säger Elisabeth Kántor, socialchef vid Enköpings kommun.

I snitt svarar 84 procent att de har en positiv upplevelse i kontakt med förvaltningen, en svag minskning jämfört med föregående undersökning. En hög andel nöjda brukare finns vid öppenvården för vuxna.

Liksom vid den förra undersökningen vill brukarna i högre utsträckning kunna påverka vilken typ av hjälp de kan få.

– Där är det viktigt att vi förklarar varför personen får en viss insats, det handlar bland annat om vilken tillgänglig hjälp som finns. Kommunikation är viktigt, konstaterar Elisabeth Kántor.

Resultatet av enkäten ska nu utvärderas för att man ska hitta sätt att utveckla och förbättra förvaltningens arbete.

Brukarundersökningen görs av Sveriges kommuner och landsting (SKL) i ett flertal kommuner i landet. I undersökningen ingår myndighetsutövning av barn- och ungdomsvård, ensam­kommande barn och ungdomar, missbruksvård och ekonomiskt bistånd. Brukarna har svarat anonymt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!