Napp fastnade i halsen på baby
När nappen i nappflaskan lossnade och sögs fast i svalget var Loke 10 månader nära att kvävas. Händelsen är anmäld till Konsumentverket. Men fortfarande en månad efter händelsen har tillverkaren av nappflaskan, Bambino MAM, inte gett någon förklaring till varför nappen vände sig ut och in och därmed orsakade olyckshändelsen.
Nappen lossnade från nappflaskan och fastnade i lilla Lokes svalg och höll på att kväva honom, berättar mamma Monique Ångman.
Foto: Jörgen Hagelqvist
När Loke vaknade tog Monique Ångman som vanligt fram en nappflaska, skruvade av lock och sugring och ställde flaskan i mikron och värmde på full effekt i 30 sekunder. Efter det trädde hon den anatomiska dinappen genom sugringen och skruvade fast den samtidigt som hon skakade flaskan.
Lossnade
— Trots att jag hade ett stadigt grepp om flaskan lossnade nappen och det hördes ett ljudligt plopp. Nappen hade sugits ned i flaskan.
Nu skrek Loke riktigt ordenligt av hunger och Monique Ångman fiskade upp nappen i det nedsläckta sovrummet och trädde den åter igenom sugringen och satte flaskan i händerna på Loke som nu låg ner i sängen på rygg.
— Efter att han sugit hårt i tio sekunder började han att slänga med huvudet och gurgelhostade oroväckande. Jag tände oroligt lampan och tog flaskan ur hans mun och upptäckte då till min fasa att dinappen lossnat och sugits fast i hans svalg.
Ut och in
Det var då som Monique Ångman såg att nappen vrängt sig ut och in.
- Det måste ha hänt när nappens sögs ur mitt grepp ner i flaskan. På så sätt fanns det ingenting som höll dinappen kvar i ringen. Kragen på dinappens nederdel var vänd nedåt och inte utåt som den ska vara.
Monique Ångman har äldre barn och har aldrig någonsin varit med om något liknade. Däremot har bekanta efter händelsen berättat för henne att vakuum kan uppstå då en kyld nappflaska mikras och detta kan vara anledningen till att nappen sugits ned.
— Är det så borde de ju informera tydligt om detta på förpackningen. Någon sådan information har jag aldrig sett till.
Efter att händelsen anmälts till Konsumentverket hörde Bambino MAM av sig.
— De frågade om jag verkligen kontrollerat att nappen fungerade. Det gjorde jag ju, men jag såg inte att nappen vänt sig ut och in. Det trodde jag inte kunde hända. Jag byter också nappar ofta för att de ska vara säkra och bra.
Upprörd
Men en kommentar har gjort Monique Ångman upprörd.
— De har varit vänliga från företagets sida men när de sa att "nu behöver du inte vara orolig längre, nu vet du att detta kan hända" då blev jag upprörd.
Bambino MAM har erbjudit Monique Ångman nya nappar.
— Jag vill inte ha dem. Nu har vi bytt till ett annat märke.
UNT sökte på fredagen ansvariga vid Bambino MAM men ingen hade möjlighet att svara på frågor.
— Någon anmälan känner jag inte till. Vi vill först kolla upp detta innan vi återkommer, säger Agneta Cohen, Bambino MAM.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!