Motorvägen sprängs genom berget

800 kilo sprängmedel fördelade på 100 borrhål över 90 kvadratmeter tunnelbotten ska ge mellan 1200 och 1400 ton sprängsten och fem nya tunnelmetrar. Sådan är kalkylen för en normalsprängning vid Ullbrotunnlarna som ingår i E18-bygget väster om Enköping.

Någon minut efter sprängning ryker sprängdamm ut ur den vänstra tunneln.

Någon minut efter sprängning ryker sprängdamm ut ur den vänstra tunneln.

Foto: Nina Leijonhufvud

Enköping2009-01-21 18:08
När UNT besökte bygget på onsdagen gjordes sista sprängningen i norra tunneln. Den var hälften så stor som en normalsprängning.

Så den tryckvåg som skakade om reporter och fotograf, och det muller från jordens innandöme som fick trumhinnorna att längta efter skydd, var hälften av det som väg- och tunnelbyggarna vanligen utsätts för. Före sprängningen ljöd nitton höga signaler som från en mistlur över byggområdet. Skoplastare, lastvagnar och dumprar åkte bort från tunnelöppningarna och de områden där sprängsten kunde falla. Kvar vid tunnelmynningen stod mannen som utlöste detonationen i skydd bakom en container och med hörselskydd.
- En bra sprängning, sade Jimmy Magnusson, Vägverkets ansvarige för bro- och tunnelbyggen på E18-sträckningen, till Lasse Wilson, Veidekke AB, den underentreprenör som utför tunnelbyggena. Lasse nickade instämmande.

Då hade molnet av spränggaser börjat tränga ut ur tunnelöppningen förbi fladdrande draperier av presenningar, ett gulvitt damm som spred sig ut över tunnelpåslaget. Påslag heter på tunnelbyggarspråk uppfartssträckan mot en tunnel. Innan dammet hunnit lägga sig hade redan de stora last- och fraktmaskinerna återvänt till sina platser framför tunnelöppningarna och arbetet där återupptagits.
- Inne i tunneln ska nu först en maskinskrotning av tunnelväggarna göras efter sprängningen, sedan kontrolleras väggarna manuellt med skrotningsspett. Det får inte finnas risk för att stenar eller block ska lossna och ramla ned på tunnelbyggarna, sade Jimmy Magnusson.

Efter skrotningen förstärks berget med tre meter långa bult, så kallas armeringsjärn i tunnlar och berg, därefter sprutas väggarna rena med vatten innan de förstärks och slätas till med betong.
Från början planerades Ullbrotunnlarna bli 195 meter långa, men Jimmy Magnusson tillsammans med Per Ahlénius, Vägverkets projektledare, beslutade korta dem med 40 meter och i stället för tunnel göra en skärning in i berget från Enköpingssidan. För många sprickor i berget och bitvis för liten bergtäckning, med det menas meter berg över tunneltaket, gjorde tunneldrivningen för dyr och för riskabel de sista 40 metrarna.

Tre kilometer öster om Ullbrotunnlarna håller Enögla trafikplats på att ta allt fastare form. Broarna som kommer att leda nya E18 över på gamla E18 och förbifarten runt Enköping är redan klara.
När vägbanken som ska knyta ihop broarna med vägen ska göras färdig kommer trafiken att ledas förbi på det som när allt är klart blir avfarten mot riksväg 55 och Strängnäs.
- Det kommer att påverka trafikanterna troligen från efter årets semesterperiod och ända fram till att hela den nya vägsträckningen är klar hösten 2010, sade Per Ahlénius och konstaterade samtidigt att det är enda möjligheten att få en någorlunda säker miljö för såväl vägbyggare som trafikanter.
- Men redan om ungefär två veckor kommer trafiken att stängas av när skärningen in i berget från broarna mot väster ska sprängas ut. Men det gäller bara under en kort period och vi får polishjälp att stoppa trafiken då sprängning sker, sade Per Ahlénius.
Fakta:
Den nya sträckningen av E18 mellan Enköping och Sagån började byggas hösten 2007. Den nya motorvägen blir 15,2 kilometer lång, med två trafikplatser, en vid Enögla och en vid Nykvarn. Vägsträckningen har 13 broar, längst av dem, 175 meter, är den vid Sagån. Tunnlar byggs öster om Sagån och vid Ullbro. Vägbygget är kostnadsberäknat till 720 miljoner kronor, Peab är huvudentreprenör. Motorvägen ska stå klar för invigning hösten 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om