Motorbanans trafiklösningar kan bli dyra

Anpassningen av vägnätet i och runt Enköping kommer att kosta mycket pengar om motorbanan Viking Motor Park byggs vid Bårskärsskogen.

Enköping2005-10-12 16:30
Tvärtemot vad Nils Lidbaum, konsult som arbetar för motorbaneprojektet, sade på ett informationsmöte i slutet av augusti, är det i många fall inte ombyggnader "som ändå ska göras" och kommer därför att medföra extra kostnader.
Enligt Lidbaum är den enda vägombyggnaden som finns med i kostnadskalkylen på omkring 1,2 miljarder kronor för motorbaneprojektet en planskild korsning vid uppfarten till entrén från riksväg 55 öster om Enköping.
— Andra anpassningar av påfarter och vägar har Vägverket ändå planerat att göra och kommer därför inte att kosta några extra skattepengar, sade Nils Lidbaum.
Av Vägverkets remissyttrande på förslaget till detaljplaneprogram för området framgår att detta inte är sant.

Enligt den trafikutredning som kommunen bekostade inför programarbetet behöver anslutningarna till E18 från riksväg 55, trafikplats Annelund byggas om, den södra redan för att klara små evenemang.
Vägverket konstaterar att det kan finnas skäl att bygga cirkulationsplatser vid rampanslutningarna vid Annelund, men också att detta i så fall ska bekostas och utföras av exploatören.
Vägskälet väster om Enköping där riksväg 55 viker av från E18 mot Strängnäs, och Ullundarondellen intill kommer att byggas om av Vägverket i samband med att E18 sträckan Enköping-Sagån byggs om. När det kommer att ske är osäkert.
E18 mellan västra och norra infarten till Enköping , trafikplats Myran, behöver byggas om till tre filer i vardera riktningen, enligt trafikutredningen. En sådan utbyggnad nämns över huvud taget inte av Vägverket.

Däremot skriver Vägverket att 55:an öster om Enköping mot Litslena ska byggas om till mötesfri landsväg, något som också Lidbaum refererade till under informationsmötet. Om infarten till företagsparken från riksväg 55 då byggs om till rondell för att klara trafiken vid motorbanevenemang, bör delfinansiering ske av Aros Racetrack Development AB, skriver Vägverket.
Även en ombyggnad av rondellen i Litslena bör delvis bekostas av exploatören anser Vägverket. Ombyggnad av trafikplats Grillby på E18 nämns inte alls, däremot konstateras att om länsväg 530 mellan trafikplatsen och Litslena ska nyttjas av motorbanepublik måste vägens standard ses över.

Bo Fallbrink, styrelseordförande i Aros Racetrack Development AB, bekräftar att bara den nya korsningen vid 55:an finns med i projektkalkylen. Han säger också att eventuella ombyggnader av länsvägar definitivt inte kommer att betalas av projektet, och att det inte längre är aktuellt med entréer i norra delen av motorbaneområdet. Han vill också tona ned riskerna för trafikproblem om en motorbana kommer till stånd:
— Under den första etappen då bara en halv landsvägsbana och utbildningslokaler är på plats kommer den västra entrén som nås via Företagsparken att räcka till. Vid etapp 2 kommer den nya entrén via 55:an att byggas. Men vi räknar med att det inte blir fler än 12 000 bilar per tävlingsdag ens när banan är fullt utbyggd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om