Motorbanans buller når ända till Örsundsbro
Bullret från tävlingar i dragracing top fuel kommer att täcka hela Enköping och höras från Örsundsbro i nordöst till bortom Haga i sydväst. Andra typer av tävlingar kommer knappast att höras alls utom av dem som bor alldeles intill motorbanan.
Foto: Scanpix (Arkivbild)
De datorsimulerade bullermätningarna har gjorts av företaget Acoustic Control och kompletterats i flera omgångar efter påpekanden från motståndare till motorbanan. Många argument emot projektet har rört sig om miljöfrågor, och inte minst befarade bullerproblem har förts fram.
Kartor över hur bullermattor från olika typer av motortävlingar kommer att nå ut över stad och omland finns bilagda det förslag till detaljplan för motorbaneområdet som i morgon, tisdag, ska tas upp till beslut i Enköpings kommunfullmäktige.
Det råder knappast något tvivel om att detaljplanen kommer att godkännas. Merparten av de borgerliga partierna och socialdemokraterna är eniga om att en motorbana är positivt för Enköping.
Miljöaspekterna har inte varit det avgörande för majoriteten av politikerna, utan frågan om det är lämpligt att ha en motorbana i Bårskärsskogen. En attraktion för många motorintresserade som leder till många besökare och därmed till arbetstillfällen är de huvudsakliga argumenten för motorbanan.
Miljöprövningen av projektet görs separat av Miljödomstolen, och inför prövningen där kommer kommunen att höras som remissinstans. Vid miljöprövningen kommer också villkoren för olika miljöaspekter, bland annat buller, att anges.
Naturvårdsverket har satt upp riktvärden för maximala ljudnivåer från motorsportbanor och halkövningsbanor. Tävlingarna på motorbanan kommer att genomföras under helger på sommarhalvåret.
"Vid nyanläggning av motorbanor bör riktvärdena underskridas med god marginal" skriver tjänstemännen på Enköpings kommuns planavdelning i underlaget till detaljplanen.
Fakta:
Två typer av landsvägsracing att kommer att genomföras på motorbanan. Den ena ger ljudnivåer upp till 52 db (A) vid de närmaste bostäderna. Den andra typen ger ljudnivåer upp 62 db (A) för de närmaste bostäderna.
Även vid ovalracing finns två typer av tävlingar, svensk respektive internationell ovalracing. Vid svensk racing klaras riktvärdet 55 db (A) för alla bostäder, vid internationell racing kommer ljudnivån att gå upp till 65 db (A)
omkring två kilometer från motorbanan.
Dragracing har också två olika grenar, grupp 2 respektive top fuel. Vid top fuel-tävlingar kommer bostäder norr om banan att nås av buller upp till 75 db (A). Vid grupp 2-tävlingar kommer bullret för närmaste bostäder att ligga mellan 62 och 66 db (A).
Med ekvivalent ljudnivå menas medelljudnivån under en viss tid.
Två typer av landsvägsracing att kommer att genomföras på motorbanan. Den ena ger ljudnivåer upp till 52 db (A) vid de närmaste bostäderna. Den andra typen ger ljudnivåer upp 62 db (A) för de närmaste bostäderna.
Även vid ovalracing finns två typer av tävlingar, svensk respektive internationell ovalracing. Vid svensk racing klaras riktvärdet 55 db (A) för alla bostäder, vid internationell racing kommer ljudnivån att gå upp till 65 db (A)
omkring två kilometer från motorbanan.
Dragracing har också två olika grenar, grupp 2 respektive top fuel. Vid top fuel-tävlingar kommer bostäder norr om banan att nås av buller upp till 75 db (A). Vid grupp 2-tävlingar kommer bullret för närmaste bostäder att ligga mellan 62 och 66 db (A).
Med ekvivalent ljudnivå menas medelljudnivån under en viss tid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!