Motorbanan delar Enköpingsborna i två läger
På tisdagen tar Enköpings kommunfullmäktige ställning till detaljplanen för Viking Motor Park. Bland de närboende intill Bårskärsskogen går diskussionernas vågor höga och meningsskiljaktigheterna skär ibland till och med rakt genom köksbordet.
Det som de flesta motståndarna till Viking Motor Park oroar sig för är bullret från tävlingarna. Jocke och Sophia Lindgren har flyttat ut till Malma från Enköping för att de vill ha lugn och ro och ser inte fram emot att tystnaden skulle störas av motorbuller. Foto: Pelle Johansson
Foto:
På vägen mot Ekorrbacken, bor familjen Lindgren i en gul villa. Sophia och Jocke Lindgren bjuder på kaffe och fikabröd. Fåglarna kvittrar i träden, solen skiner och det enda vi hör är en och annan bil som passerar på landsvägen utanför. Det är det här de är rädda för att förlora, den lantliga idyllen, lugn och ro.
- Vi flyttade hit från Enköping för att vi ville bo på landet, och vi hade bara bott här en vecka eller två när vi för första gången fick höra talas om motorbanan, berättar Sophia Lindgren.
Hon var emot direkt, och framför allt är det bullret som oroar.
Motorbanan skulle ligga ca en kilometer härifrån och hon vet av erfarenhet hur långt ljuden kan färdas.
- Jag vill bo så här lantligt och vill inte bli störd på min lediga tid, varken av top fuel eller konserter.
Jocke däremot var till en början för.
- Jag har ingenting emot motorsport, det är rätt kul. Men jag ändrade mig när jag sett bullerutredningarna. Buller är inte så roligt och utredningarna visar att det kommer att gå över bullergränsen.
Familjen har fyra barn på två, fyra, sex och åtta år, och ytterligare ett på väg. Att de ska få växa upp i den Bullerbyidyll som Malma är i dag känns viktigt.
Dessutom tycker Sophia Lindgren att det är principiellt fel av en kommun som Enköping att säga ja till en motorbana.
- Alla andra kommuner har sagt nej, det är bara Enköping som överväger det. Jag tror att politikerna vill sätta Enköping på kartan men samtidigt har de anspråk på att vara en miljömedveten kommun. Det är inte förenligt med att bygga en motorbana.
Motorbanan är ett av de stora samtalsämnena i trakten men Sophia Lindgren tycker inte att det har försämrat grannsämjan. I stället skämtas det gott om meningsskiljaktigheterna.
Det får vi prov på när vi vandrar rakt över vägen till familjen Lindgrens närmaste grannar Sture Leijon och Anna-Lisa Norgren.
- Mig spelar det ingen roll om det blir motorbana. Det tar nog minst tio år innan det blir något och då finns inte jag mer, säger Sture där han står i solen ute på gräsmattan.
Han är själv motorintresserad och tror inte att bullret kommer att vara så störande.
- Så farligt blir det nog inte. De kommer att bygga stora vallar och redan i dag är det ju traktorer som åker förbi här utanför. Jag tror att det kan vara bra för Enköpings kommun, det kan bli arbetstillfällen.
Men då protesterar sambon Anna-Lisa Norgren.
- Varför säger du så där! Det är frågan om det blir någon middag i kväll, grymtar hon som är av en helt annan åsikt.
- Jag kommer kasta mig framför maskinerna om de kommer. Jag är miljömedveten och tycker om naturen. Det är min svampskog det handlar om och den vill jag inte att de ska ta bort, slår hon fast.
Men det finns fler förespråkare i trakten. Längre in på vägen, och närmaste granne till den blivande motorbanan bor Jan Eriksson. Han är egen företagare, arbetar med markentreprenad, och ser flera fördelar med projektet.
- Det är klart att de måste uppfylla miljökraven men om de gör det så är det väl bara att tuta och köra. Kommunen behöver fler arbetstillfällen, alla industrier är borta och nu måste man satsa på någonting annat, säger han.
Även Jan Eriksson har ett motorintresse och han vet hur efterlängtad motorbanan är i de kretsarna.
- Hela Stockholm skriker efter en motorbana. Vi har så ont om dem i Sverige. Även hotellnäringen och restaurangerna här i Enköping skulle gynnas om det blev en motorbana.
Och trots att han bor bara 4-500 meter ifrån det planerade bygget tror han inte att han kommer att störas alltför mycket.
- Det kanske blir lite värre än vad det är i dag men vi har ju en skjutbana också i närheten så det är redan ljud här.
En sak har dock både de motståndare och förespråkare vi talar med den här dagen gemensamt.
Även om Enköpings kommun säger ja till Viking Motor Park i dag tisdag är det många som tvivlar på att banan faktiskt kommer att byggas.
- Jag tror fortfarande inte att det blir någonting. Kommunen kommer att säga ja men sedan kommer det att överklagas så långt det bara går, säger Jocke Lindgren och Jan Eriksson håller med.
- Ju längre tid det tar desto svårare är det att genomföra.
FAKTA
Det ärende som Enköpings kommunfullmäktige beslutar om på tisdagen är detaljplanen. En separat miljöprövning görs av Miljödomstolen där kommunen kommer att höras som remissinstans. Bakom projektet står Aros Racetrack Development AB och tanken är att anläggningen när den är fullt utbyggd ska bestå av både utbildningsdel, landsvägsbana, ovalbana och dragracingbana.
I dagsläget finns bland annat följande motorbanor i Sverige, Mantorp Park i Östergötland, Scandinavian Raceway Anderstorp, Kinnekulle Ring, Mittsverigebanan Härnösand, Karlskoga motorstadion, Knutstorp Ring Helsingborg, Falkenberg motorbana och Linköpings motorstadion.
Det ärende som Enköpings kommunfullmäktige beslutar om på tisdagen är detaljplanen. En separat miljöprövning görs av Miljödomstolen där kommunen kommer att höras som remissinstans. Bakom projektet står Aros Racetrack Development AB och tanken är att anläggningen när den är fullt utbyggd ska bestå av både utbildningsdel, landsvägsbana, ovalbana och dragracingbana.
I dagsläget finns bland annat följande motorbanor i Sverige, Mantorp Park i Östergötland, Scandinavian Raceway Anderstorp, Kinnekulle Ring, Mittsverigebanan Härnösand, Karlskoga motorstadion, Knutstorp Ring Helsingborg, Falkenberg motorbana och Linköpings motorstadion.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!