Motorbana med förhinder
I sjutton år har Uppsalabon Bo Fallbrink drömt om en motorbana. Om två år kan han ha nått sitt mål. I Enköping finns villiga politiker och en plats som entusiasterna bakom Viking Motor Park tycker är idealisk. Men detaljplaneförslaget har fått skarp kritik och motståndarna oroar sig för bullernivåer som överskrider normerna.
Bilden från Mantorps motorsportarena utanför Linköping.
Foto: Scanpix
- Att det skulle ta så här lång tid kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig, säger han luttrat när vi träffas på Ekolsunds värdshus utanför Enköping.
Första försöket i Köping-Hallstahammar stupade på politisk oenighet. 1998 riktades blickarna i stället mot Enköping och några år senare hade man hittat en plats. Bårskärsskogen uppfyllde de grundläggande kraven: Ingen tät bebyggelse i närheten och nära till en stor väg.
Här har entusiasterna bakom Viking Motor Park nu satsat alla sina resurser. Fyra och en halv miljoner kronor har plöjts ned i det förberedande arbetet. Allt från arkeologi till hydrologi, till bullernivåer har utretts och analyserats.
- Förra året trodde vi att allt var klart. Men så kom länsstyrelsen och ville ha en nyckelbiotoputredning om kalkbarrskog och fåglar. Det kostade oss 370 000 kronor och försenade oss ett helt år, berättar projektledaren Nils Lidbaum och Bo Fallbrink kan inte låta bli att poängtera:
- Inga andra bolag skulle ha lagt ned så mycket pengar på det här. Det är för att vi är entusiaster som vi har gjort det.
Allt som allt räknar man med att bygget kommer att kosta runt en miljard och benämningen motorbana som fastnat i folks medvetande sedan starten är inte riktigt rättvisande längre.
- Det här är en eventanläggning. Alla pratar om motorsport och det är klart att det är det som har drivit oss men för att vi ska få ekonomi på det hela krävs så mycket mer.
Körutbildningar talas det om. Konserter och mässor likaså. Tanken är att bygga ut anläggningen i flera steg. Först ut blir mässhallarna och skolbanan. I steg två förlängs den till en internationell tävlingsbana. Steg tre är en D-formad ovalbana.
- Det blir den första ovalbanan i Skandinavien. Det finns bara två andra i Europa, Rockingham i England och Eurospeedway i Tyskland, berättar Bo Fallbrink entusiastiskt.
Steg fyra är en dragracingstrip och i steg fem blir det möjligt att genomföra tävlingar för de allra snabbaste bilarna som också bullrar mest - top fuel.
Bo Fallbrink talar om VM i standardvagnar, VM för stora motorcyklar samt superbike som arrangemang som skulle vara möjliga att genomföra i Enköping. Men Formel 1 blir det knappast.
- Formel 1-lopp måste man ansöka om och det är nästan omöjligt för ett land som Sverige att få. Men den här banan kommer att vara FIA Grade One vilket innebär att den har samma säkerhet som en sådan bana.
Projektet sticker ut ordentligt i motorsverige. Något liknande finns inte någon annanstans i landet.
- Någon undrade om det måste vara så storvulet. Men det är det som är grejen, att det är så unikt. Det är det som skapar intresset, säger Bo Fallbrink.
Men först måste banan komma till stånd och där är man inte ännu. Det som fattas är ett avgörande beslut om detaljplanen av Enköpings kommun och en miljöprövning av länsstyrelsen eller miljödomstolen enligt miljöbalken.
Just den stora miljöpåverkan kan bli en stötesten. Nyligen yttrade sig länsstyrelsen över detaljplanen och myndigheten var långt ifrån nöjd. Både planbeskrivningen och den mkb som gjorts hittills ansågs bristfällig. Länsstyrelsen påpekade bland annat att det saknas en fältinventering av våtmarkerna.
Dessutom menade man att det finns en stor risk att den vegetationsridå som ska skärma av motorbanan från omgivande naturmark kan komma att blåsa ned.
- Vår grundinställning är att platsen är bra, lokaliseringen för banan är bra. Men mkb:n brister i beskrivningen av naturvärdena och konsekvenserna av anläggningen. Den som ska ta del av handlingen ska direkt kunna se vad det här innebär, säger Fredrik Meurman på länsstyrelsen.
För de närboende är det bullret som skapat störst oro och i mkb:n framgår tydligt att arrangörerna inte alltid kommer att kunna hålla riktvärdena. Både vid dragracing och landsvägsracing kommer de att överskridas för de bostäder som ligger allra närmast.
- För internationell racing av värsta sorten klarar man inga bullerkrav men å andra sidan låter det bara i fyra och en halv sekund i stöten, så vi hoppas att vi får dispens. Jag ser det som överkomligt, säger Bo Fallbrink som hävdar att den här typen av tävlingar bara kommer att förekomma vid ett begränsat antal tillfällen per år. Å andra sidan säger företagets egen mkb att grannarna kommer att störas även av buller som inte överskrider riktvärdena.
Ett annat problem är vattnet. När så stora ytor hårdgörs innebär det att ytavrinningen försämras. Men även här menar företrädarna för Viking Motor Park att det finns lösningar som fungerar. Det planeras för ett avancerat system med dammar.
Inte heller tjälen är något större problem, enligt Bo Fallbrink som tycks ha svar på allt.
- Vi kommer att bygga motorvägsstandard med sju års garanti. Det ska inte kunna bli några tjälskott.
Både Bo Fallbrink och Nils Lidbaum är väl medvetna om att projektet väckt ilska på sina håll. Men de är övertygade om att många Enköpingsbor också tycker att anläggningen skulle vara bra för kommunen.
- Vi började med en klippbok med alla artiklar om motorbanan. På ett år var den fylld. Det här är det stora samtalsämnet och något som engagerar. Det händer något i Enköping, säger Nils Lidbaum.
Vad är det som driver dem att fortsätta trots allt motstånd och alla motgångar?
Bo Fallbrink funderar en stund.
- Jag vet inte. Man är väl dum i huvudet antagligen, säger han sedan med tydlig självironi.
- Folk frågar: Hur orkar ni? Men det är ett så fint projekt. Man kan inte lägga av bara för att man får lite motstånd.
FAKTA/TIDSPLAN
För tillfället är detaljplanen ute på samråd. Tidigast 5 juni räknar Enköpings kommun med att nämnden kan ta ställning till samrådshandlingen. Därefter kan detaljplanen ställas ut under sommaren. Slutgiltigt beslut tas förmodligen i fullmäktige i höst.
Parallellt med detta påbörjas en miljöprövning antingen i länsstyrelsen eller miljödomstolen. Miljöprövningen kommer bland annat att styra hur och när verksamhet får bedrivas.
Enligt moderbolaget till Viking Motor Park, Aros Racetrack development, är förhoppningen att projektering- och byggstart av etapp 1 ska ske 2008. Det skulle innebära att etapp 1 invigs 2009 och anläggningen blir fullt utbyggd 2015.
För tillfället är detaljplanen ute på samråd. Tidigast 5 juni räknar Enköpings kommun med att nämnden kan ta ställning till samrådshandlingen. Därefter kan detaljplanen ställas ut under sommaren. Slutgiltigt beslut tas förmodligen i fullmäktige i höst.
Parallellt med detta påbörjas en miljöprövning antingen i länsstyrelsen eller miljödomstolen. Miljöprövningen kommer bland annat att styra hur och när verksamhet får bedrivas.
Enligt moderbolaget till Viking Motor Park, Aros Racetrack development, är förhoppningen att projektering- och byggstart av etapp 1 ska ske 2008. Det skulle innebära att etapp 1 invigs 2009 och anläggningen blir fullt utbyggd 2015.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!