Mobilen tystnade - ägaren får ej häva avtal
Ett mobilabonnemang där samtalstäckning garanteras bara för en enda adress i centrala Enköping är resebyråägaren Poly Polychronopoulos och företaget inte betjänt av. Därför vill han avsluta sitt abonnemang med HI3G, Tre. Företagets reklamationsavdelning har sagt nej.
Den skickades till verkstad där man sade att telefonen var fuktskadad.
- Hur en sådan fuktskada kan ha uppkommit vet jag inte, men vad värre är, är att operatören sedan midsommar inte har täckning på Bryggholmen där jag har sommarhus och kommer att bo en stor del av hösten också. Jag har ett reseföretag och mina kunder måste kunna nå mig, och jag dem, säger Poly Polychronopoulos.
Efter tre felanmälningar utan bättring skrev han i slutet av juli till Tre och begärde att få avsluta abonnemangsavtalet omedelbart och utan extra kostnader för honom.
- En av mina grannar på Bryggholmen har fått sitt avtal med Tre hävt på grund av den uteblivna täckningen. Den förklaring som gavs då var att de släckt ned en mobilmast som var vänd mot Västerås, den som täckte in Bryggholmen. De jag pratat med på Tre säger att man arbetar på att förbättra mottagningen i området. Som företagare kan jag inte vänta på det, jag är beroende av telefonen, säger Poly Polychronopoulos.
När UNT ringer Tre blir beskedet likartat det som Poly fått:
- 2G-roamingen i det området stängdes i slutet av maj, och 3G-roamingen är si och så där. Det finns två master i området. Terrängen blockerar den ena, och Bryggholmen ligger i utkanten av den andra mastens täckningsområde. Våra tekniker arbetar med att uppgradera den, säger Niklas Broms på Tres Kundservice Företag.
- Reklamationsavdelningen har avslagit reklamationen som Polychronopoulos gjort. Avtalet gäller för den adress kontraktet är skrivet på, Källgatan i Enköping. Vi kan inte garantera täckning överallt.
På UNT:s fråga om det verkligen är rimligt att en operatör garanterar täckning för en mobil på bara en enda adress, och om avtal inte borde kunna hävas när förhållanden ändrats genom operatörens åtgärder, svarar Niklas Broms:
- Ingen kan garantera täckning överallt, och det anses inte finnas grund nog för att häva avtalet. Men Tre har en kundombudsman man kan vända sig till om man är missnöjd med reklamationsavdelningens beslut.
Poly Polychronopoulos kommer att kontakta kundombudsmannen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!