Miljardsatsningar på infrastruktur efterlystes
Kapacitetstaken har nåtts för alla transportsystem i Mälardalsregionen, och investeringar på runt 100 miljarder kronor behövs i infrastruktur, främst järnvägar och vägar, konstarerade såväl Johan Danielsson från Mälardalsrådet som Magnus Åkerman från Handelskamrarnas Näringslivsråd, vid en infrastrukturdag i Enköping på onsdagen.
Leif Zetterberg pekade på andra möjligheter att finansiera investeringar i vägar och annan infrastruktur:
- Samfinansiering av projekt där offentligt och privat kapital delar på kostnaderna är en väg att gå som också provats i till exempel Umeå och Motala. Vi måste också se möjligheterna att stat, regioner och kommuner samarbetar och delar på kostnader för olika nödvändiga projekt, sade Leif Zetterberg.
Att Mälardalsrådet arrangerade infrastrukturdagen medförde att det var Mälardalen som stod i centrum för intresset för flertalet av deltagarna. Flera av dem påpekade också att Mälardalen och Stockholm trots folktätheten, den höga resandefrekvensen och de uppenbara problemen för såväl väg- som järnvägstrafikanter framför allt runt och i Stockholm, fått en relativt liten del av de miljarder som ändå satsats på infrastruktur i Sverige under senare år:
- De stora projekt som måste genomföras för att få ordning på trafiken i Stockholm, förbifarten och Citybanan, kommer att kosta 40-50 miljarder kronor, så jag är inte orolig för att invånarna i den här delen av landet inte ska få sin del av kakan, sade Leif Zetterberg, som i stället påpekade att Mälardalsregionen inte var ensam region i Sverige.
- Det finns stora trafikproblem även i och runt Göteborg, och Malmö har också börjat få stora problem med den starkt ökade trafik som arbetspendlingen över sundet till Danmark lett till. Vi ska inte heller glömma att industribilden i Sverige ändrats de senaste fem åren när malmen återigen blivit en viktig del av vår ekonomi, sade Leif Zetterberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!