– Det är tufft och slitsamt att vara förvaltningschef. Många gånger jobbar du mellan sextio och sjuttio timmar i veckan och det gör att du får försaka många andra saker, konstaterar Marie Palmgren.
Palmgren berättar att beslutet att sluta som förvaltningschef vuxit fram då hon på senare tid känt att hon försakat familjen många gånger och istället låtit jobbet gå före.
– Nu ska jag vara mera tillgänglig för min familj, säger hon.
Hon har redan lämnat jobbet som förvaltningschef och har nu semester fram till och med juli. Därefter är hennes tio år som anställd i Enköpings kommun över.
– Nu ska jag och övriga familjen börja odla en massa roliga saker som grönsaker och potatis och på fredag ska vi hämta vår nya hund - en tik - som är en blandras mellan Rottweiler och Boxer. Hon ska heta Chaya (betyder liv på hebreiska), berättar hon.
Marie Palmgren har nog i en del sammanhang upplevts som en person som varit stridbar och väldigt tydligt stått upp och betonat vikten av vård- och omsorgsförvaltningens verksamhet i det kommunala budgetarbetet. Vård- och omsorgsförvaltningen är också ett av de största förvaltningsområdena i Enköpings kommun med en budget på drygt 800 miljoner kronor.
– Säkerligen finns det de som haft synpunkter min ledarstil, men det finns absolut ingen konflikt eller liknande som gör att jag nu slutar som förvaltningschef. Det här är ett beslut som har vuxit fram i en bra dialog mellan mig och Peter Lund som är kommundirektör, säger hon.
Hon förklarar också att hon haft en bra relation med Peter Lund.
– Peter och jag har kommit bra överens och det finns absolut ingen schism mellan oss.
Förutom att vara mera med familjen, vad ska du göra i framtiden?
– Jobba. Jag har precis träffat en professor från KTH och pratat digital utveckling inom vård- och omsorgsområdet, kanske kommer jag att jobba med det i framtiden. Vi får se.
Arbetet med att rekrytera en ny förvaltningschef efter Marie Palmgren har redan påbörjats av kommunen.
Tills vidare sköts hennes arbetsuppgifter av en grupp personer på vård- och omsorgsförvaltningen.