Många debutanter i Mälaren Runt

Bland de ca 20 000 motorcyklister som på lördagen gav sig ut för att köra Mälaren Runt fanns åtskilliga debutanter.

Att träffa likasinnade är det viktigaste. Fr v Jan Thomasson, Karlsoga, Claes och Birgit Ohlsson, Karlstad, Per Pettersson, Karlskoga, Conny Blom, Bålsta, Esa Lepistö och Torbjörn Jonsson, Karlskoga.

Att träffa likasinnade är det viktigaste. Fr v Jan Thomasson, Karlsoga, Claes och Birgit Ohlsson, Karlstad, Per Pettersson, Karlskoga, Conny Blom, Bålsta, Esa Lepistö och Torbjörn Jonsson, Karlskoga.

Foto: Roland Nordqvist

Enköping2007-08-19 10:58
Bland de mer rutinerade rådde delade meningar om huruvida årets upplaga lockade fler eller färre deltagare än tidigare år men några hävdade bestämt att det var både färre åkare och mindre publik.
Det var 22 andra som arrangemanget ägde rum. Och de som åkte var entusiastiska.
- Det regnade i Karlskoga när vi åkte hemifrån i morse men runt Mälaren har vädret varit perfekt, konstaterade Per Pettersson och Esa Lepistö.
Per gjorde sin premiärtur på en hoj som han köpt i år.
- Det var kompisarna som lockade mej att åka, berättar han vid ett tank- och fikastopp i Enköping.
Där stötte han på bland andra Conny Blom från Bålsta som körde för andra året.
- Jag tycker att det var fler förra året, säger Conny.

Per fick ta särskilt körkort för att köra mc medan Esa tillhörde den sista kullen som fick mc-behörigheten på köpet när han tog bilkörkort 1975.
- Året därför försvann den möjligheten.
Enligt Thomas Andersson, pressinformatör på Vägverket, syns det nu i olycksstatistiken vilka som fick mc-behörigheten på köpet när de tog körkort till bil.
Hittills i år har 38 mc-förare omkommit i trafikolyckor. Det är sex fler än under motsvarande tid förra året. Medelåldern på de omkomna har fortsatt att öka och ligger nu på 40 år.
- Det är en tendens som vi sett under en längre tid nu, förklarar Thomas Andersson, pressinformatör på Vägverket. Under flera år har medelåldern ökat med ett år. Förklaringen är sannolikt att de äldre förarna fick mc-behörighet när de tog bilkörkort, men sedan skaffade de inte motorcykel förrän de kommit upp lite i åren. Därmed har de inte så stor vana vid att köra mc.

Olyckorna kan dock även bero på omdömet hos en del mc-åkare. På Dr Westerlunds-gata från Ullunda-rondellen in mot Enköpings-centrum tar en del deltagare chansen att "visa upp sig", för de åskådare som kantar vägen, genom att köra på bakhjulet, vilket får gänget från Karlskoga att reagera häftigt.
- Det där är ju fullständigt vrickat, påpekar Esa Lepistö. Om han kör på något har han ju inte en chans utan åker rakt ut bland folket.
De övriga instämmer.
- Själva kör vi betydligt lugnare, även om det kanske händer att man åker lite för fort ibland, säger någon.
Till premiäråkarna hör också Per Ovanmo och Susanne Halvarsson från Åkersberg som tagit en paus och slagit sig ner i gräset.
- Ett lite annorlunda lördagsnöje att ligga här och kolla på folk som åker hoj, säger Per skämtsamt. Men han gillar just den sociala biten.
- Det roliga är ju att vi träffar folk med samma intresse.
Staten gick från Solna och utanför Eskilstuna blev det besök på Smedernas speedwaybana. På lördagskvällen blev det traditionsenlig fest på Motorgården i Enköping.
Totalt finns det 431 305 motorcyklar inregistrerade, varav 25 289 ägs av juridiska personer, som t ex polisen samt bil- och mc-handlare. En ganska stor andel, 150 453, är dock avställda och rullar inte på vägarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!