Bland eleverna i klasserna 7-9 lämnade 3,5 procent blanka röstsedlar, en stor skillnad mot eleverna i klass 6 där hela 31,2 procent lämnade blankröster. Sammanlagt deltog 140 elever i skolvalet.
– Sjätteklassarna fick vara med i skolvalet eftersom de annars, förutsatt att nästa val är först om fyra år, inte skulle få vara med om något skolval. Men deras resultat redovisas separat, och de var inte heller med på den temadag med bland annat valdebatt som högstadieklasserna hade, berättar Fredrik Lannergård, SO-lärare på skolan, som tog initiativ till deltagande.
Temadagen i Fjärdhundra där alla elever i högstadieklasserna deltog bestod bland annat av en debatt med inbjudna lokalpolitiker, de flesta av dem från ungdomsförbund, och olika stationer med uppgifter.
– Vid en station kunde man göra egna valaffischer, vid en annan studera retorik och vid en tredje var det brännboll som var uppgiften. Vi behöver röra på oss också, har Wilhelm Åse från elevernas arrangörsgrupp tidigare berättat för EP.
Det var också arrangörsgruppen som höll ordning i vallokalen i Fjärdhundraskolan gamla sporthall fredagen före valsöndagen. Klasserna kom med sina röstkort i handen, stod på led och väntade på att i tur och ordning få gå fram och plocka valsedlar från bordet väl dolt bakom uppställda gympamattor, vidare till valskärm för att stoppa valsedel i kuvert och slutligen till röstmottagarna som prickade av i klasslistor, tog emot och kollade kuvert för att sedan stoppa det i valurnan.
– Eftersom det är två olika väljargrupper har vi två valurnor, en från Skolval 2018, och en som vi gjort själva. Den första vit, den andra svart, berättade Albin Engvall, även han i arrangörsgruppen.
Skolval genomförs på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, och drevs i år av Sveriges elevkårer, Sveriges elevråd, Europeiska ungdomsparlamentet Sverige och Ung Media Sverige. Skolval har hållits sedan 1998.
De skolor som anmäler sig för att delta får bland annat valsedlar och olika instruktionshäften för dem som arrangerar valet.