Lyckat att driva bussar på raps

Tätare serviceintervall och något högre bränsleförbrukning, det är de negativa sidorna med att köra bussar helt på rapsbränsle. Men miljövinsterna är stora, och alla inblandade i ett projekt där två linjebussar gått helt på rapsbränsle sedan mitten av december och till nu, är mycket nöjda med resultaten av provtiden.

Foto: Lotta Lille

Enköping2008-02-29 18:43
Vid en presskonferens i Enköping på fredagen presenterades försöket med rapsbränsledrift av bussar. Det är Upplands Lokaltrafik som tillsammans med Swebus AB i Enköping-Uppsala låtit de två bussar som går i linjetrafik mellan Enköping och Arlanda köras helt på rapsbränsle sedan 17 december. Volvo Bussar har naturligtvis varit informerade och rådgivande udner försöket. Initiativtagare var länsstyrelsen i Uppsala län och rapsbränsleproducenten och lantbrukaren Peder Rinman på Brunnsholms säteri söder om Enköping.

UNT berättade i ett reportage i januari 2007 om rapsbränsleframställningen på Brunnsholm som då just startat. Rapsbränsle kallas ofta också RME, rapsmetylester. RME framställs av olja som pressats ur rapsfrön och därefter renats framför allt från glycerol, men också från metanol, fosfater och klorofyllämnen.
Upplands Lokaltrafik kontaktades av länsstyrelsen förra året och kontakter togs därefter mellan Peder Rinman och UL. Eftersom UL inte har egna bussar måste också en entreprenör anmäla intresse för att delta, och det gjorde Swebus.
- Kollektivtrafik med bussar är bra miljölösningar men bränslet är ett problem. Swebus har 2700 bussar i trafik över hela Sverige, ska de bytas ut eller anpassas till etanoldrift blir det oerhört kostsamt. Så vi var väldigt intresserade av rapsbränslealternativet. Det gör ju att hela den befintliga infrastrukturen kan behållas, sade Peter Nilsson, trafikchef på Swebus Enköping-Uppsala.

Bengt Stenberg, verkstadschef på Swebus, berättade om hur de två bussarna förbereddes för rapsdrift:
- På rekommendation från Volvo Bussar bytte vi bränslefilter och gjorde rent bränsletankarna innan de fylldes med rapsbränsle. Vi har inte haft några driftproblem med bussarna, och chaufförer och passagerare har inte heller märkt någon skillnad i köregenskaper eller komfort, sade Bengt Stenberg.
Att det blir dyrare att köra med rapsbränsle konstaterade Peter Nilsson, men inte så mycket dyrare, och han trodde också att det kommer att gå att minska bränsleförbrukningen och därmed kostnaderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om