Lokala personer firade jul som modeller

Sju stycken länsbor blev modeller för en dag. "Det känns lite läskigt, men man växer genom att göra saker man inte är bekväm med", säger Linda Florgård, 39 år, Enköping.

Gabriella Lange, 34 år, från Storvreta, en av modellerna, äter lunch med sin dotter Julia, 4 år. Både Julia och hennes storebror Albin var också modeller under onsdagen.

Gabriella Lange, 34 år, från Storvreta, en av modellerna, äter lunch med sin dotter Julia, 4 år. Både Julia och hennes storebror Albin var också modeller under onsdagen.

Foto: Tobias Flodin

Enköping2018-08-15 20:00

Modeföretaget Cellbes har åkt runt i landet och fotat för sina kataloger. I onsdags besökte de Enköping för att fota julmaterialet. I kampanjen har de valt att använda sig av lokala "vanliga" personer som modeller.

– Vi vill framhäva småstäderna i landet och visa "verkliga" människor. Vi tror att det är mer tilltalande att köpa våra kläder när man ser dem sitta på människor som påminner om sig själv, säger Katarina Hermansson, marknadschef, Cellbes.

Linda Florgård jobbar till vardags som sektionschef för logistik vid Försvarsmakten i Enköping. Hon har fått håret fixat, blivit sminkad och provat de kläder hon ska ha på sig när bilderna ska tas.

– Jag fick väl ett infall av att testa något nytt. Meddelandet om uttagningen dök upp i mitt flöde på Facebook och en kompis tyckte att jag skulle söka. Vi sökte jobbet ihop, säger hon.

Hennes vän blev inte uttagen till att vara en av modellerna, men det blev Linda Florgård. Det är första gången hon står modell och dagen har inneburit en massa nya erfarenheter.

– Lite läskigt är det. Det har varit högt tempo då mycket ska fixas, som håret och sminket. Men alla här är jättetrevliga och duktiga på det de gör, säger hon.

En annan av modellerna är Håkan Welin, 69 år, från Bålsta, för honom är det också första gången han står modell. Men han är ändå inte ovan att vara framför kameran.

– Jag har varit statist i lite olika saker genom åren, till exempel är jag med i filmen The Square. Men det ska bli jätteroligt att vara med på detta i dag, säger han.

Jobb bakom och framför kameran har alltid intresserat honom.

– När jag var i de övre tonåren gick jag en utbildning som fokuserade på regi och skådespeleri. Vad som är roligt med det vet jag inte riktigt. Antagligen gillar jag att synas, skrattar Håkan Welin.

Att Cellbes använder sig av lokala personer och inte modeller i kampanjen #viärcellbes är något som Seija Wällensjö, 64 år, tycker är riktigt bra.

– Många får en felaktig bild över hur man "ska" se ut om man kollar på modeller i dag. Det är jättebra att man visar de "normala" människorna, säger hon. För Seija Wällensjö var det också första gången som hon agerade modell.

Under dagen var det 35 personer från Cellbes på plats på paret Björkegrens gård i Tillinge utanför Enköping. Den första bilden som togs utspelade sig under första advent och den andra under själva julafton.

Om Cellbes

Företaget har damkläder i storlekarna 34-64. Och herrkläder i S-8XL.

Utöver kläder säljer företaget hemtextil och heminredningen.

De senaste modefotograferingarna i kampanjen #viärcellbes, har ägt rum på en isbana i centrala Visby, på en bowlingbana i Kiruna, i en kyrka i Östersund och i ett stall utanför Halmstad.

Idén bakom kampanjen är att livet i den svenska småstaden ska fångas på bild. Att inga "riktiga" modeller ska användas.

Cellbes omsätter cirka 500 miljoner kronor.

Företaget ägs av Consortio Fashin Group, som också äger Bubbleroom.

Cellbes

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!