Ljus framtid för Alinas butik

Mer fokus på service och reparationer av datorer och telefoner. Mindre på nyförsäljning. Så kan läget för Alina i Enköping sammanfattas.

ÖPPET. Alinas butik i Enköping drivs vidare till personalens och kundernas glädje.

ÖPPET. Alinas butik i Enköping drivs vidare till personalens och kundernas glädje.

Foto: Thomas Gustafsson

ENKÖPING2017-05-17 12:00

Enköpingsborna fick behålla sin data- och mobiltelefonreparatör på orten. Tack vare att en grupp anställda på konkursdrabbade Alina systems tog över verksamheten och gjorde om den till Alina service.

– Vi är jätteglada att vi är kvar och vi ser ljust på framtiden, säger Jonathan Krüger, butikschef på Alina i Enköping.

Runt 20-21 april fick de två anställda i Enköping beskedet att det blir fortsatt verksamhet genom att de nya ägarna tog över konkursade Alina systems. Som Enköpings-Posten skrivit tidigare under våren har en konstellation bestående av sex tidigare anställda inom företaget gått samman för att finansiera ett uppköp av konkursboet.­ Målsättningen är att driva ­företaget vidare som om ­ingenting hänt. Företaget håller på att ställa om verksamheten mot mer reparationer och serviceåtaganden mot sina kunder.

– Vi får ofta höra av kunderna att vi behövs, säger Ralf Rangedahl, ansvarig för service- och reparationer vid Alina Enköping.

Ralf Rangedahl visar upp en rad med mobiltelefoner var skärmar är spruckna. Reparationer som ökar i takt med att fler och fler använder mobiltelefoner och tappar dem i gatan. Och eftersom många använder sina mobiltelefoner dagligen känns det tungt om den går sönder. Efterfrågan på snabba reparationer av spruckna glas ökar stadigt, menar Ralf Rangedahl.

– Vi tycker att Alinas serviceverksamhet har en stor potential, säger Peter Tallroth, marknadschef på Alina Service och en av de nya delägarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om