Ledningsstolparna i Mälaren monterade

Arbetet med att höja två ledningsstolpar över Mälaren är avslutat. Projektet innehöll många ton av stål och var komplicerat.

Utsikten under den färdigmonterad ledningsstolpen på Bryggholmen

Utsikten under den färdigmonterad ledningsstolpen på Bryggholmen

Foto: Anders JS Nilsson

Enköping2018-07-25 16:00

NCC byggde i samarbete med Svenska kraftnät, två stycken 107 meter höga, nya ledningsstolpar över Mälaren, 34 meter högre än sina föregångare. Varje stolpe väger cirka 75 ton.

Kraftledningen mellan Hamra och Åker sträcker sig mellan Bryggholmen och Oknön i Uppsala län. Det betyder att den nya segelfria höjden höjts från 35,5 meter till 40,5 meter.

Anledningen till höjningen är att Sjöfartsverket vill att större fartyg ska kunna nå Köping och Västerås.

– Vanligtvis brukar vi inte bygga såhär höga torn. De här stolparna blir de näst högsta i stamnätet, så det är speciellt. Sedan är Bryggholmen utmanande för att vi inte har någon landförbindelse. Det är stora maskiner som ska transporteras upp till en liten yta och allt ska göras via båt. Det blir väldigt komplext. Det är första gången vi bygger just den här stolpen och vi bygger den här typen av stolpe väldigt sällan. Ingenting är standard i det här projektet, säger Matay Yoken, projektledare för Svenska Kraftnät.

Totalt är ett 50-tal personer involverade i projektet. När tidningen besökte arbetsplatsen i förra veckan är det ett konstant väsen från diverse maskiner och lyftkranar inför monteringen av den andra ledningsstolpen som är placerad på Oknön.

Varje sektion av ledningsstolpen delas in i fjärdedelar. En fjärdedel blir upprest, buntas i hop med nästa fjärdedel, tills man har en fullständig sektion och sedan monteras sektion för sektion ihop. Sektionerna högst upp kan lyftas upp i hopsatta och till slut är ledningsstolpen färdigmonterad.

När de nya ledningsstolparna byggdes var det en enorm logistiskt apparat. Det var en stor utmaning för att allting ska gå som planerat.

– Det är ett enda logistikproblem. Allting ska transporteras via sjövägen. Det är kranar, lastbilar och båtar, allt. Vi har kört ut 10 000 ton morän för att kunna bygga väg på Bryggholmen. Sedan har vi byggt en kaj, säger Oscar Fyhrlund, platschef för NCC.

Tillgängligheten var ett problem för projektet.

– Vi har en 500 ton tung mobilkran, den har dimensionerat allt, för den är störst. Sen har vi tagit ned mycket skog och även planerat ny för att kompensera, säger Oscar Fyhrlund.

Varje komponent i den logistiska apparaten kunde försena projektet.

– När vi reste första ledningen hade vi en stor arbetsfärja, en 100 tons kran, en 500 tons kran och sedan hade vi 18 montörer, tre skeppare, en kranbil, en hjullastare. Det är mycket som kan hända. Händer någonting blir allting annat lidande. Men det har gått kanonbra, säger Oscar Fyhrlund.

Projektet i Mälaren

Projektet startade i oktober 2017 och kommer vara slutfört i oktober 2018 men det har varit sju månaders aktivt arbete. Kompensationsåtgärderna kommer vara slutfördas i slutet november.

De två ledningsstolparna som byggs i Mälaren är av typen korsningstorn. Farleden som ledningsstolparna byggs mellan är 800 meter lång och ledningarna är 420 volt, högspänningsledningar.

När projektet är klart, ska i princip allting som NCC och Svenska Kraftnät byggt runt omkring ledningsstolparna monteras ned och återställas, inklusive kajen. NCC kommer utföra kompensationsåtgärder, i form av trädplantering i naturreservatet, som ersättning för det intrång som görs för bygget av den nya stolpen på Bryggholmen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!