Krönika: Hur mår handeln i Enköping?

Susann Karlsson målar upp en bild av ett framtida centrum med ökat samarbete och levande folkliv och butiker.

Susann Karlsson målar upp en bild av ett framtida centrum med ökat samarbete och levande folkliv och butiker.

Foto: Anders Liljestrand

Enköping2019-05-10 21:00

Hur mår handeln i Enköping?

Tummen upp eller tummen ned?

Ica Maxi är snart klar med sin stora utbyggnad. På torsdag får stormarknadsbyggnaden i Myranområdet tillskott av ett apotek och fler nyheter är på gång.

På andra sidan Salavägen har kedjor som Intersport, Elgiganten och Rusta sällskap av Ö&B, Jysk och i höstas av Mio-möblers varuhus.

Lågprisjätten Dollarstore följde efter och invigde sin butik i november, två månader efter Sportringen.

I måndags firade Swedol sin hundrade etablering när portarna slogs upp i Stenvreten. Nästa lördag har Rynos nyöppning för sin butik i "Minicarhuset" några hundra meter därifrån. I centrum har en mörkare bild målats upp den senaste tiden. "Att handla i butik är det folk i min generation gör, och vi är utdöende", sa Marie Melin, ägare till My Store nyligen i ett EP-reportage. "Det går helt enkelt inte runt längre, det blir för mycket gratisjobb".

Så sent som på Företagargalan våren 2017 fick hon priset som Årets handlare i Enköping för sin "serviceanda, sitt brinnande engagemang och för att hon alltid gör det lilla extra för kunden".

Men inte ens det räcker alltid.

Fler butiker slåss mot en e-handel som exploderar. En i raden är klädkedjan JC, som har konkursutförsäljning i sin butik på Kungsgatan i Enköping och andra orter i Sverige.

Det är välkänt att konsumentens makt är stor och vi lever inte alltid som vi lär.

Elisabeth Moglia berättade nyligen att hon ska sälja sin hyllade ostaffär efter flera år än hon tänkt sig och i veckan aviserade Johanssons Kök och Present vid Stora torget att butiken ska upphöra nästa vår. Lokalerna ska göras om till frisersalong.

Vi fikar, äter, dricker och klipper oss i centrum. Finns det plats för annat? En som är övertygad om det är Centrumsamverkans ordförande Susann Karlsson. Hon är optimistisk och målar upp en bild av ett framtida centrum med ökat samarbete och levande folkliv och butiker. Vi träffar henne i Lifebutiken som hon driver i hörnet Kyrkogatan-Torggatan. Bästa centrumläget?

"Det känns som att vi äntligen börjar dra åt samma håll i centrumutvecklingen och att politiker från alla partier är med på det".

Ett sätt att samarbeta är Enköpings Presentkort, där 66 butiker och företag anslutit sig. Hittills har över 4 600 presentkort för nära 1,9 miljoner kronor sålts.

Camilla Wester är en av kunderna som köper ett kort medan jag är i butiken. Från sin yrkesroll på kommunledningskontoret har hon möjligen en helhetssyn som andra har svårare att överblicka, men hon delar Susann Karlssons positiva bild. "Enköping har växtvärk just nu", säger hon, men ser stora möjligheter de närmaste åren. Fler gågator står högt på hennes lista. För trivselns skull.

Vad tycker du om handeln i Enköping? Hör gärna av dig till redaktionen@eposten.se eller på vår Facebooksida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!