Korsängsskolan tar krafttag mot mobbning
Det går att se på kroppshållningen om en elev är mobbad. Blicken sänks, man går kutryggig som om man vill försvinna. Eleven ligger lågt och vill inte utmärka sig.Hur en mobbad elev beter sig försöker man nu lära ut på Korsängsskolan. Höstterminen rivstartar med en utbildning för både personal och elever.
- Det handlar mycket om hur man upptäcker mobbning, säger biträdande rektor Henrik Ljungqvist. Mobbning dyker oftast upp i klasser eller skolor med dålig stämning, mycket könsord, klotter.
För att undvika mobbning behöver man skapa en positiv atmosfär i skolan. Det uppnås genom en tydlig ledning, en tydlig organisation, elev- och personaldemokrati.
Varför deltar även städ- och skolbespisningspersonal?
- Mobbning försiggår sällan i klassrummet utan oftare i korridorerna. Städpersonalen är därför en mycket viktig faktor när det gäller att observera mobbning.
Utbildning på klassnivå
Om det går att lära sig att upptäcka vem som är mobbad, är det svårare att upptäcka mobbaren. Denne är mera vanlig.
- Men klart är att den som mobbar också mår dåligt, säger Henrik Ljungqvist. Att mobba är ett sätt att inte själv hamna i underläge.
Strax före skolstarten hade personalen utbildning i skolans aula. När eleverna nu finns på plats sker utbildning på klassnivå i respektive klassrum. I varje klass finns sedan tidigare kompisstödjare, två i varje klass, en kille och en tjej. dessa går under benämningen Crossfield Angels (Korsängsskolans änglar). De ska verka som goda föredömen. Kompisstödjarna skall dessutom fungera som en länk till skolans antimobbningslag, bestående av vuxna, dit fall av mobbning skall rapporteras. Men varför antimobbningskampanj på Korsängsskolan?
- Vi har haft ett hyggligt fungerande antimobbningsarbete. Men det finns ingenting som inte kan bli bättre. Vi tar professionell hjälp från Friends.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!