Kommun bröt mot upphandlingslag
Enköpings kommun följde inte lagen om offentlig upphandling när man köpte en försäkringstjänst av KPA Pensionsförsäkring AB till ett värde av 57,9 miljoner kronor.
Det handlar om stora summor som kommunerna måste lägga undan för att klara av att betala pensioner till sin personal i framtiden. Om inte någonting görs redan nu riskerar pensionsåtagandena att belasta kommande generationers skattebetalare och det vill man undvika genom att föra över en så kallad dellösen till ett försäkringsbolag.
- Vi har en pensionsskuld som är gigantisk. Sammanlagt rör det sig om 625 miljoner kronor och vi måste göra dellösen för att klara av detta i framtiden, berättar Sven Ahlgren som är ekonomichef vid Enköpings kommun.
Kommunen har redan tidigare genomfört en offentlig upphandling avseende pensionsadministration 2002/2003. Den upphandlingen vann KPA.
- Vi hävdar att dellösen för åren 2005-2006 skulle ingå i det avtalet. Det är enklare för oss att ha samma bolag som både administrerar och förvaltar pengarna, säger Sven Ahlgren.
Men länsrätten menar att de två avtalen är helt fristående och påpekar att tjänsterna faktiskt utförs av två olika företag. KPA Pensionsförsäkring AB har hand om pensionsadministrationen medan KPA Pension AB har hand om dellösen. Dellösen kan därför inte anses vara någon tilläggstjänst till det tidigare avtalet.
I domen konstaterar man att ?kommunen avtalat om dellösen av pensionsåtaganden utan att ha tillämpat bestämmelserna i LOU (lagen om offentlig upphandling) trots att så borde ha skett. Skandia får därigenom anses ha lidit skada.?
I beslutet sägs också att upphandlingen nu måste göras om. Så kommer dock inte att ske ännu eftersom Enköpings kommun har för avsikt att gå vidare med ärendet.
- Vi hänvisar till att vi har behandlat det korrekt, säger Sven Ahlgren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!