Klart för motorbanan i Enköping

Efter lång debatt beslutade Enköpings kommunfullmäktige på tisdagskvällen med stor majoritet att godkänna detaljplanen för motorbanan i Enköping.

Enköping2008-05-13 22:46
De borgerliga partierna och socialdemokraterna röstade för detaljplanen och exploateringsavtalen, liksom även folkpartiets och sverigedemokraternas ordinarie ledamöter.
@3a Text ui:Rob Basmarke (fp) sade i sitt inlägg i debatten att det inte finns något formellt beslut på att partiet ska ändra den inställning till projektet som man redovisade i den senaste valrörelsen.
- Det är en styrka att det finns andra åsikter i denna fråga inom folkpartiet, och det är något som vi kan hantera inom partiet, sade Rob Basmarke.

Men Sigbritt Dahlberg (fp) gick senare upp i talarstolen och sade att majoriteten av folkpartiets medlemmar säger nej.
- Huvudanledningen till att majoriteten av folkpartiet säger nej är att miljön kommer att påverkas på ett oåterkalleligt sätt, sade Sigbritt Dahlberg.
@3a Text ui:Vid voteringen som följde röstade Helena Kinnunen och Rob Basmarke, de ordinarie ledamöterna för folkpartiet, ja till exploateringsavtal och detaljplan.
Även Sverigedemokraterna var splittrade i frågan. Ersättaren Evert Skirgård sade i sitt debattinlägg nej till det han kallade för "fortkörarskolan". Ordinarie ledamoten Jan-Erik Roos röstade senare ja till avtal och detaljplan.

Debatten inleddes med att planavdelningens chef Patrik Holm redogjorde för de olika delarna i tillståndsgivningen för motorbanan. Kommunfullmäktiges uppgift är att ta ställning enligt plan- och byggnadslagen, PBL, om det är lämpligt att ha en motorbana vid Bårskärsskogen.
Miljöprövningen av verksamheterna görs av miljödomstolen, Nacka tingsrätt.
Att miljöprövningen görs av en annan instans och att kommunen då blir en mycket tung remissinstans framhölls av flera av ledamöter som röstade för detaljplanen.
- Motorbanan ger arbetstillfällen, och den blir ett bra komplement till Enköpings näringsliv. Den ger dessutom kringeffekter för till exempel hotell och restauranger.
Motorsport är dessutom något som intresserar väldigt många i Sverige, bilsportförbundet har 120 000 medlemmar. Att trafiken kommer att öka lika mycket som vid motorbanan i samband med andra projekt som vi antagit detaljplaner för här i fullmäktige, har då inte kommenterats av de som nu säger nej till motorbanan, sade Anneli Djurklou (s) som höll flera av de mest engagerade inläggen för detaljplanen och motorbanan. Hon fick också kraftiga applåder från åhörarna för sitt första inlägg.

Vänsterpartiet och miljöpartiet har tagit klar ställning emot motorbanan.
De främsta anledningarna är bullret som kommer att genereras från tävlingarna och den miljöbelastning den kommer att ge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om