I höst flyttas E18 som i dag går rakt igenom Hummelsta. Det är med blandade känslor som bybor och förbipasserande väntar på den nya Europavägen mellan Enköping och Sagån.
Bilens blinkers tickar åt vänster. Sekunderna övergår snabbt till en minut och avgaserna pyr ut där jag står med bilen mitt på E18 i Hummelsta. Många bilar hinner susa förbi innan jag får en chans att svänga av mot bensinmacken. Det tar tid att komma över med bilen och som gångtrafikant verkar det snarare som en omöjlighet. E18 delar Hummelsta mitt itu, trots det finns inte ett enda övergångsställe i sikte. I höst invigs nya E18, en modern och trafiksäker väg mellan Enköping och Sagån.
Tina Andersson och hennes familj har bott i sitt hus intill den stora vägen, sedan 2002. De tvekade aldrig inför husköpet. Hon är uppväxt i Hummelsta där vägen alltid varit självklar även om trafiken blivit värre med åren. Nu tycker hon att det ska bli skönt att vägen leds om.
– Jag cyklade mycket in till stan förut, det undviker jag nu med tanke på alla olyckor, säger hon.
Men inget gott som inte för något ont med sig, eller? Byns två stora näringsidkare, Hummelstabaren med bensinmack och vägkrog samt Godisstoppet är i allra högsta grad beroende av de drygt 17 000 bilar som varje dag passerar.
– Personalen tycker väl att vi borde ge lite mer besked om vad som händer, men vi vet ju ingenting själva, säger Kersti Knutsgård, ägare av familjedrivna Hummelstabaren som i år firar 50 år.
Godisstoppets ägare Fredrik Lindblad vill inte kommentera framtiden utan säger bara att de kör på som vanligt.
Tidigare i år varslades ett 40-tal anställda på Hummelstabaren, men än så länge vet man inte hur många som verkligen kommer behöva sluta. Till en början kommer de fortsätta som vanligt och se hur det går, men nattöppet kan de inte fortsätta med. Det är helt uteslutet.
– Det kommer nästan kännas ovant med vägen och det är tråkigt om affärerna lägger ner. Det finns ju inget annat här. Då blir det till att åka till Västerås eller Enköping, säger Tina Andersson.
Men det dröjer ytterligare några månader innan den nya vägen står klar. Det är en rad saker kvar att fixa längs med vad som ska bli nya E18 som kommer gå parallellt en bit norr om den nuvarande. Bland annat ska mer asfalt läggas, många vägskyltar sättas upp, räcken och viltstängsel monteras och tunnlarna ska få belysning samt säkerhetssystem. För tillfället är aktiviteten låg, om inte obefintlig. Trots att projektet är försenat en månad ligger arbetet nere så här i semestertider.
– Den senare delen blir nog inte klar förrän efter 15 oktober. Men när vi sätter igång igen andra veckan i augusti vet vi mer. Det är ingen där just nu, säger Bo Havén, byggledare för E18 Sagån–Enköping, Trafikverket.
Men än så länge är det ingen som varken vet eller vill förutspå vad som kan hända. Hoppet lever ändå, trots allt.
– Många stamgäster har sagt att de kommer ta den här vägen i alla fall. Men man vet ju hur det blir till slut, säger Kersti Knutsgård.
Och visst har hon rätt. Bo-Gunnar Bengtsson är en av de där stammisarna som nog kommer köra den lilla omvägen, i alla fall om tiden tillåter. Han kör långtradare och har gjort det i nästan 40 år nu. Här stannar han till säkert en till två gånger i veckan.
– Det finns ingen annanstans vi kan stanna med lastbil mellan Arboga och Stockholm, ingenstans bra i alla fall, säger han där han sitter i förarhytten med dörren på vid gavel och pausar med en glass.
Fem långtradare står uppradade bredvid varandra. På andra sidan vägen står ytterligare fyra. Av all trafik som dagligen passerar här är den tyngre trafiken ungefär en tiondel. Det innebär omkring 1 700 tyngre fordon som dundrar. Det är med lite blandade känslor som Hummelstaborna mottagit de nya planerna. Framtiden ser dyster ut men Kersti Knutsgård är inte bitter. Hon är tvärtom förstående även om tankarna på framtiden gör henne matt och trött. Det finns inga planer på att flytta macken och restaurangen till den nya vägen. Det är för mycket jobb tycker hon.
– Men det känns sorgligt, det är en epok som går i graven. Vi kommer få söka nya jobb som alla andra, säger Kersti Knutsgård.