Historia med nya ögon

"Den globala vikingen" - med digital teknik utforskar den unga generationen historien på nytt.

Framtid. Mithushan Krishnamoorthy besöker Hedda Thunells vikingahus. "Det är häftigt att använda VR och historia tillsammans", säger han.

Framtid. Mithushan Krishnamoorthy besöker Hedda Thunells vikingahus. "Det är häftigt att använda VR och historia tillsammans", säger han.

Foto: Magnus Eriksson

Enköping2018-03-02 20:00

Hur känns det att vara en viking, hur bodde de och hur levde de? Med digital teknik har elever från Westerlundskas teknik- och handelsprogram skapat och visualiserat föremål från vikingatiden i 3D med hjälp av virtual reality (VR). I samarbete med upplevelseförvaltningen och Uppsala universitet skapades projektet "Den globala vikingen" som är ett sätt att överbrygga glappet mellan gymnasie- och universitetsstudier. Samt att ge gymnasieelever ökad förståelse för hur den moderna tekniken kan användas inom till exempel vetenskap och historia. I fredags presenterades projektet där man kunde se och uppleva elevernas arbeten.

– Det här är ett sätt att bygga en bro mellan historia och modern teknik. Sedan var det ett bra sätt att använda det eleverna får lära sig under utbildningen i ett verkligt arbete. Nästa steg är att visualisera Bahco-museets samlingar i 3D, säger Andy Marcinkowski som är lärare på teknikprogrammet.

Att virtual reality (VR) som är en datorgenererad skenvärld i vilken användaren upplever sig vara och agera är framtiden skriver Andy under på, det finns inget som kan stoppa den utvecklingen hävdar han.

– Många tror att VR är något som bara spelindustrin håller på med. Men det är helt fel, den finns redan inom industrin och växer till andra branscher i allt snabbare takt - VR är framtiden, det är oundvikligt. Teknikprogrammet ligger långt fram när det gäller modern teknik, men för att ta ytterligare steg och inte halka efter måste utbildningsnämnden satsa mer, det vi håller på med är väldigt resurskrävande.

Mithushan som läser sista året på teknikprogrammet sätter på sig ett par VR-glasögon och upplever ett vikingahus i 3D.

– VR finns inom alla områden, det kommer ta över mer och mer. Vi har vi haft 2D ett tag och precis börjat med 3D, nu vill man inte gå tillbaka - det är framåt vi ska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!