Gröna bilister vill ha fler miljöbilar
Enköpings kommun sköter sig halvbra när det gäller miljöbilar. Det visar en utvärdering som föreningen Gröna Bilister gjort och som presenterades på fredagen. Nästan hälften av kommunens bilar är miljöfordon, och delar av personalen har utbildats i eko-körning. Men i kommunens visionsdokument lyser miljömålen med nästan total frånvaro, och miljökraven vid upphandlingar behöver skärpas, anser Gröna Bilister.
I UNT:s spridningsområde har Norrtälje, Uppsala och nu Enköping granskats. Norrtälje fick sex stjärnor, Uppsala fyra och Enköping fem stjärnor.
Gunnar Hadders från Gröna Bilisters kansli i Uppsala presenterade utvärderingen på fredagen. Utifrån resultaten av den rekommenderar föreningen kommunen bland annat att skärpa miljökraven då upphandlingar görs.
Goda exempel
Till exempel bör upphandling av färdtjänst innehålla stegvis ökande krav på andel miljöbilar. Etablering av lokal produktion av biogas för fordonsdrift föreslås, och andelen miljöbilar i kommunal ägo bör öka, anser föreningen.
— Det är bra att det inte finns tjänstebilar inom kommunen, men det vore också önskvärt att kommunledningen föregick med goda exempel och körde miljöbilar privat, vilket ingen av dem nu gör, sade Gunnar Hadders.
Fördelar
Ekonomiska sporrar för miljöbilsinnehavare borde finnas i större utsträckning, och att miljöbilar kan parkera gratis på kommunens p-platser om innehavaren sökt och fått tillstånd borde finnas med som information på kommunens hemsida, anser Gröna Bilister:
— Det finns skatte- och försäkringsmässiga fördelar med miljöbilar, och det vore en bra sporre för skolskjutsanordnare om det vid upphandlingar också erbjöds bättre priser för transporter med miljövänliga fordon, sade Gunnar Hadders.
Bilpool önskvärt
— Det vore önskvärt om kommunen också kunde stimulera medborgare till att starta bilpooler, i första hand med miljöbilar. En bilpool innebär att flera personer tillsammas äger bilar som man sedan bokar in sig för att använda vid behov, sade Gunnar Hadders.
Med vid presentationen av utvärderingen fanns också försäljare av bilar. Ford Focus flexifuel, som drivs med etanol och bensin blandat, och Toyota Prius hybridbil som drivs med el och bensin, var de märken som visades upp av Bilgruppen i Enköping-Sala respektive Enköpings Motorverkstad AB.
Fakta:
Gröna Bilister grundades 1994 med stöd från Svenska naturskyddsföreningen och World Wildlife Fund, WWF. Föreningen har nu omkring 1 000 medlemmar och arbetar för en miljöanpassad utveckling av trafiken. Föreningen är medlem i NTF och vill påverka bilindustri, transportnäring, myndigheter och politiker genom rapporter, uppvaktningar och skrivelser.
Gröna Bilister gör också utvärderingar av svenska kommuners miljöbilssituation, och en årlig sammanställning av miljöbästa bilar. Diplomering av Gröna trafiksskolor och starthjälp till bilpooler ingår också i uppdraget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!