Grillbybor kräver ökad säkerhet på länsvägen

Många i Grillby oroas över den ökade trafik som skulle bli följden om ett åkeri etableras på mark vid Villbergabyvägen. En stor del av oron berör länsväg 530.

Villbergabyvägens anslutning till länsvägen är så smal att det är svårt för personbilar att mötas. Marken sluttar brant på båda sidor om vägräckena.

Villbergabyvägens anslutning till länsvägen är så smal att det är svårt för personbilar att mötas. Marken sluttar brant på båda sidor om vägräckena.

Foto: Lotta Lille

Enköping2018-08-26 11:00

Länsvägen går från Trögden i Grillbys östra kant via järnvägsbron och vidare mot E 18:s trafikplats. EP har tidigare skrivit om Villbergabybors oro över vilka effekter ett åkeri skulle få. Flera av de 16 yttranden som kommit till samhällsbyggnadsförvaltningen under samrådet om detaljplaneförslaget som skulle möjliggöra åkeriet är från boende norr om järnvägsbron med antingen direkta utfarter mot länsvägen, eller med utfart via anslutande väg.

– Något måste göras, vägen är smal och de flesta respekterar inte hastighetsbegränsningen, säger Jari Valgeborg Mäkinen.

Hans villafastighet ligger i direkt anslutning till länsvägen, och under de tio år han och familjen bott där har han sett hur trafiken, såväl lastbilar som personbilar, ökat kontinuerligt:

– Morgnar och eftermiddagar är värst, men oavsett tid på dygnet kör de allra flesta fortare än de 50 kilometer i timmen som gäller. Blir det ännu fler tunga fordon som ska passera här krävs radikala åtgärder, säger han.

Bättre utrymme för gående och cyklister, men också sänkta hastigheter är hans förslag:

– Fartdämpande bulor i vägen skulle göra verklig nytta. Kameror minskar hastigheterna bara där de är placerade, och fartkontroller gör nytta i två sekunder, sen vet hela Nordeuropa att där är en poliskontroll, säger Jari Valgeborg Mäkinen.

Även Magnus Ivedal har i ett yttrande påtalat att länsvägen måste breddas och en gång- och cykelväg byggas om ytterligare tung trafik från ett åkeri tillkommer. Familjens företag Ivedal Lantbruk AB begärde 2011 detaljplaneläggning för småindustri och handel på mark mitt emot livsmedelsbutiken. Kommunen krävde då avtal mellan bolaget och Trafikverket om trafiksäkerhetsåtgärder på länsväg 530 för att planen skulle godkännas.

– Vi valde att utveckla lantbruket och gick inte vidare med planen. Det är jättetrevligt om företag etableras i Grillby, men det känns främmande att utöka tung trafik på länsvägen och Villbergabyvägen utan att höja standarden på vägarna, säger Magnus Ivedal.

Grillby hembygdsförening har också yttrat sig, och kräver ett allmänt informationsmöte om planförslaget:

– Säkerheten längs länsvägen och över järnvägsbron har länge varit ett problem, och Grillbybor har bett oss agera återigen. Vi hoppas verkligen att politiker och tjänstemän ska tillmötesgå oss, ordna ett möte och se till att en trafikutredning görs, säger Inger Egebrink, ordförande i hembygdsföreningen.

Länsväg 530 och Grillby

Ansökan om detaljplaneläggning av fastigheten Villbergaby 3:1 kom till kommunen i mars 2017. Fastigheten är markerad som reservmark för industri i översiktsplanen från 1992. Primärt område för industri i planen ligger invid Grillby trafikplats och E18.

Avsikten med detaljplaneförslaget är att ett åkeri ska kunna etablera sig där.

Samrådstiden gick ut 13 augusti då 16 yttranden inkommit. Länsstyrelsen har fått förlängd svarstid till 14 september.

I förslaget till länstransportplan våren 2017 fanns gång- och cykelväg Skolsta-Grillby med som prio 1-projekt . I remissyttrandet augusti samma år nämndes inte projektet.

Busslinje 223 Enköping-Grillby-Skolsta går inte längs länsvägen via järnvägsbron mellan Storgatan och Dalgatan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om