Enköping hamnar på 17:e plats i den undersökning som Sveriges kommuner och landsting (SKL) gjort bland landets kommuner vad gäller tillgänglighet och service till invånarna. Det är en topplacering och en rejäl klättring sedan den senaste undersökning då Enköping hamnade på plats 92.
I undersökningen mäts servicenivån i kommunernas hantering av telefoni- och e-postkontakter. Man tittar på exempelvis svarstider, hur nöjda kunderna är med svaren och bemötandet.
När det gäller svar på fråga ställd till kommunen får 91 procent av ärendena gott betyg (53 procent i förra mätningen) och bemötandet bedöms som gott till 80 procent (48 procent i förra mätningen).
– Vi är otroligt glada att få så bra betyg i en undersökning som fokuserar på de vi är till för. Det visar att vi är på rätt väg och nu ska vi fortsätta att utveckla vårt service- och tillgänglighetsarbete för invånare, företag, föreningar och besökare, säger Cecilia Toresäter, kommunikationschef Enköpings kommun.