BelÀggningen pÄ gatorna Àr en frÄga som engagerar kommuninvÄnarna. Inget kan fÄ kommentarerna i Facebookflödet att explodera sÄ som potthÄl och slitna vÀgbanor.
â Fick vi 40 miljoner pĂ„ ett brĂ€de skulle standarden pĂ„ gatorna vara jĂ€ttebra. Men det Ă€r inte realistiskt, det handlar om fyra-fem miljoner per Ă„r i Enköping, för att behĂ„lla den standard vi har, sĂ€ger gatuingenjör Jan WidĂ©n vid Enköpings kommun.
I samarbete med kommunens planavdelning gör gatukontoret en treÄrsplan för gatuunderhÄllet. Den uppdateras varje Är och Àndras utifrÄn aktuella förutsÀttningar. HÀnsyn ska tas till hur vÀgbanorna slits, VA-arbeten som mÄste göras och byggen som pÄbörjas.
â Sen hittar politikerna pĂ„ en del saker som Ă€ndrar planen, exempelvis badhuset. Det fanns inte med i lĂ„ngtidsplaneringen, sĂ€ger Jan WidĂ©n.
Generellt slÀpar underhÄllet pÄ gatorna efter nÄgot, men sÄ Àr det i de flesta kommuner. JÀmfört med andra stÀder tycker Jan Widén inte att gatorna i Enköping Àr jÀttedÄliga.
â Det ser hyfsat ut, men lite slitet pĂ„ huvudlederna, sĂ€ger han.
De gator som har störst trafik per dygn Àr FjÀrdhundragatan, Salagatan och à gatan. I medel 7 000 fordon trafikerar FjÀrdhundragatan varje dygn och det gör att den mÄste lÀggas om fortare Àn andra gator.
â Vi vet ungefĂ€r vilken medellivslĂ€ngd gatorna har. FjĂ€rdhundragatan i norrgĂ„ende riktning fĂ„r ny topp, den lades om 2012. SödergĂ„ende körfĂ€lt har klarat sig bĂ€ttre, sĂ€ger Jan WidĂ©n.
NÀr asfalteringsarbetet drar igÄng omkring den 12 september börjar man med JP Johanssons gata och BangÄrdsgatan, dÀrefter följer FjÀrdhundragatan, Gnejsgatan, Granitgatan, LitslenavÀgen, Plommongatan och KlarbÀrsgatan.
Men innan den nya asfalten lÀggs pÄ ska mycket fixas. Brunnar ska justeras och bytas ut, övergÄngsstÀllen, busshÄllplatser och farthinder byggas eller byggas om. Allt ska samordnas med asfalteringen.
I bostadsomrÄdena kan belÀggningen vara lite sÀmre. Det beror inte pÄ slitage utan pÄ Älder, asfalten torkar med tiden. Och en allt för bra belÀggning dÀr gör dessutom att trafikanterna kör för fort.
Det dÀr med asfalt Àr ocksÄ en hel vetenskap. Rondellmassan ska vara seg och gummiaktig dÄ vÀgen dÀr rör sig, den slÀtaste asfalten som lÀggs pÄ gÄng- och cykelbanor innehÄller smÄ stenar och slits fortare Àn asfalten med grövre stenar som lÀggs pÄ motorvÀgar.
â Ălvdalsporfyr Ă€r jĂ€ttestarkt, men blir snorhal nĂ€r det Ă€r kallt. Det gĂ€ller att vĂ€lja rĂ€tt sort sten, sĂ€ger Jan WidĂ©n.
I planen för kommande Ă„r finns bland annat StockholmsvĂ€gen, FjĂ€rdhundragatan, BĂ€ckgatan, Kungsgatan och gatorna kring Kammakartorget. Ăven Ăstra lĂ€nken och SalavĂ€gen börjar bli slitna.
Ââ Men planen kan Ă€ndras fort, det hĂ€nger Ă€ven mycket pĂ„ hur vintern blir, sĂ€ger Jan WidĂ©n.