Fullt hus när Enköping diskuterade motorbanan
Hur går klimat- och miljömål i Sverige och världen ihop med planerna på en ny stor motorbana i Enköping, undrar Naturskyddsföreningen inte bara i Enköping utan också på riksnivå och bjöd in till debatt med företrädare för de politiska partierna i Enköpings kommunfullmäktige.
Moderator i debatten var ordföranden i Naturskyddsföreningens riksorganisation, Mikael Karlsson, och efter en inledande runda där partirepresentanterna fick deklarera sina respektive ståndpunkter, valde Mikael Karlsson att först rikta intresset mot de ekonomiska aspekterna av motorbanan, för Enköping, för projektet och i ett klimatperspektiv.
Moderater, centerpartiet, kristdemokrater och socialdemokrater har sagt ja till motorbanan, vänsterpartiet och miljöpartiet är emot etableringen. Folkpartiets representant i panelen, Sigbritt Dahlberg, konstaterade att hennes partigrupp är splittrad i frågan, partikamraten Lennart Lidman bor i Härkeberga och har agerat mycket starkt emot. Sverigedemokraten Evert Skirgård sade att höga hastigheter på banor inspirerar dem som tittar på tävlingar till höga hastigheter och det är inte önskvärt. Hans parti är inte representerat i miljö- och byggnadsnämnden som sagt ja till detaljplanen för motorbanan.
Vad beträffar ekonomin oroade sig Skirgård för kringkostnaderna som tävlingarna kommer att medföra för kommunen, och exemplifierade med polis, sjukvård och vägar. Anneli Djurklou (s) påpekade att det är stat och landsting som står för de kostnaderna.
- Det är omöjligt att svara på vilka ekonomiska konsekvenser och hur många nya arbetstillfällen en etablering av motorbanan kan föra med sig. Men banan för vintertestkörningar i Arvidsjaur ger 130 helårsarbeten, sade Anneli Djurklou.
Roger Andersson (c) underströk att det är exploatörerna som står för kostnaderna för anläggningen, kommunen har inga ekonomiska åtaganden.
- Man får inte heller glömma att anläggningen också kommer att användas för utbildningar, mässor och evenemang, sade Roger Andersson.
Gustaf Carlström (m) betecknade sin partigrupp som försiktigt positiv till motorbanan:
- Med den information vi har fått har jag svårt att se den som ett hot mot miljön, jag tror att vi kan få en bra motorbana om vi politiker är med hela tiden och bevakar miljöfrågorna, sade han.
När Naturskyddsföreningens Jonas Hedlund i panelen redovisade Aros Racetrack Development AB:s senaste revisionsberättelse som visade att revisorn ansåg att den ekonomiska situationen i företaget "väcker betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta sin verksamhet", sade Mikael Bergman (kd):
- Det är inte min uppgift som politiker att göra ekonomiska bedömningar av företag, det kallas socialism och det står inte jag för.
Debatten var stundtals mycket livlig, och att det fanns såväl motståndare som anhängare till motorbaneprojektet närvarande var uppenbart. "Miljötalibaner" morrade en man under kaffepausen. En kvinna sade i en avslutande kommentar att hon var väldigt missnöjd med det som hon ansåg vara svävande svar
från politikerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!