Förslag om fördelning av Citybanemiljoner färdigt
172 miljoner kronor från Uppsala, 40 från Håbo, 37 från Enköping, 21 från Knivsta, 12 från Östhammar, 11 från Tierp och 4 miljoner kronor från Älvkarleby. Så ser förslaget till fördelning av kommunernas del av kostnaderna för Citybanan ut.
- Den andel av medfiansieringen till Citybanan som faller på Uppsala län uppgår till 610 miljoner kronor. Hälften av den summan ska landstinget stå för, resten fördelas mellan kommunerna, sade Margareta Rönnblom.
Förslaget till fördelning är i huvudsak baserat dels på befolkningsantal dels på pendlarantal i de olika kommunerna. Ett avtal om hur fördelningen ska se ut inom länet ska vara klart till 1 december i år.
- Det finns flera frågor i samband med medfinansieringen som måste lösas innan ett slutligt avtal träffas. Frågan om den kommunala kompetensen är en av dem, en annan är vad som händer om någon kommun säger nej till att ingå överenskommelsen, sade Arne Sandemo.
Lagen måste ändras för att kommuner ska kunna gå in och finansiera den här typen av projekt i en annan kommun.
- Ett alternativ till att kommunerna går in direkt är att låta länets trafikhuvudman Upplands lokaltrafik gå in med pengarna, sade Arne Sandemo.
- Men att någon av länets kommuner skulle säga nej till att medverka finns inte i föreställningsvärlden. Vi är vana att samarbeta, sade Arne Sandemo.
En uppgörelse om Citybanan omfattar flera delar. Bland annat ingår att staten ska fullfölja sina åtaganden i MIAB-avtalet om spårutbyggnad mellan Tomteboda och Kalhäll, något som för närvarande är föremål för en rättstvist.
Bakgrund:
Citybanan är en tunnel för pendeltåg som kommer att frigöra spårkapacitet för fjärrtrafiken till och från Stockholm. Detta kommer att göra tågtrafiken betydligt mindre sårbar och förbättra inte minst för arbetspendlare. Citybanan ska enligt planerna står klar 2017.
Citybanan är kostnadsberäknad till 16 miljarder kronor, Stockholms län och Stockholms stad står för 4 miljarder kronor, staten för 10 miljarder kronor, och resterande 2 miljarder ska enligt den förhandlingsuppgörelse Carl Cederschiöld nått fördelas mellan Uppsala, Sörmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. Länens medfinansiering ska betalas ut i slutet av byggperioden.
Respektive fullmäktigeförsamlingar förväntas godkänna avtal om kostnadsfördelningen under våren 2008.
Citybanan är en tunnel för pendeltåg som kommer att frigöra spårkapacitet för fjärrtrafiken till och från Stockholm. Detta kommer att göra tågtrafiken betydligt mindre sårbar och förbättra inte minst för arbetspendlare. Citybanan ska enligt planerna står klar 2017.
Citybanan är kostnadsberäknad till 16 miljarder kronor, Stockholms län och Stockholms stad står för 4 miljarder kronor, staten för 10 miljarder kronor, och resterande 2 miljarder ska enligt den förhandlingsuppgörelse Carl Cederschiöld nått fördelas mellan Uppsala, Sörmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. Länens medfinansiering ska betalas ut i slutet av byggperioden.
Respektive fullmäktigeförsamlingar förväntas godkänna avtal om kostnadsfördelningen under våren 2008.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!