Extra resurser till skolorna gav resultat

Projektpengarna som nämnden för förskola och grundskola avsatte i början av 2007 för utveckling av arbetsmetoder i skolorna har använts väl.

Enköping2008-03-05 17:53
Det anser såväl skolledningen som utvärderaren av projektet, Ulf Nytell från Mälardalens högskola.
Högre måluppfyllelse var det grundläggande syftet med projektet, och det berodde på att Enköpings kommun visat sig ha lägre betygsvärden än riksgenomsnittet. Flera elever skulle lära sig basfärdigheter under de tidiga skolåren, och fler elever skulle lämna grundskolan med godkända betyg i kärnämnena svenska, engelska och matematik. Det ville såväl tjänstemän som politiker.

2,5 miljoner kronor avsattes till projektet, och skolorna fick lämna in förslag på hur dessa mål skulle nås och utifrån sina idéer också få extra pengar ur den potten.
- Vi ville ge de elever som riskerade att inte bli godkända i engelska och var motiverade för extra undervisning möjligheter att koncentrationsläsa ämnet i en mindre grupp. Så vi föreslog och fick pengar för att anställa en extra lärare som kunde ta hand om klassen då den mindre gruppen koncentrationsläste med ordinarie lärare. Extraresursen gjorde det också möjligt att ha halvklasser i övriga kärnämnen, berättar Elaine Westerberg, rektor på S:t Iliansskolan.

Fortbildning i pedagogiska metoder erbjöds lärare runt om på olika skolor, och flera skolor använde också pengar på samma sätt som S:t Iliansskolan, till extra lärarresurser.
I slutsatserna som utvärderaren drar av projektet framhålls också att de extra resurserna varit viktiga för de goda resultat som man generellt anser sig ha uppnått. Men också att de elevaktiva arbetssätt som utvecklats kräver att inte bara de lärare som själva valt att delta i fortbildning om dem, också blir informerade och engagerade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om