Enköpings kommun har bjudits in att delta i Europan 15, en tävling där arkitekter under 40 år får lämna förslag på hur utvalda områden i städer runt om i Europa kan utvecklas.
– Det är en möjlighet för oss här i Enköping, fastighetsägare, exploatörer och kommunen tillsammans, att få in nya tankar och idéer om hur Myran kan utvecklas till en stadsdel där järnvägen inte som nu är en barriär som skiljer området från resten av staden, säger Domagoj Lovas, tillförordnad stadsarkitekt, vid samhällsbyggnadsförvaltningen.
Tävlingsområdet Myran omfattar cirka 70 hektar, öster om Fjärdhundragatan/Salavägen från Resecentrum fram till E 18.
– Det är ett område som redan nu håller på att förvandlas, flera positiva planbesked har lämnats för delar av södra Myran-området. Vi behöver ta ett samlat grepp för hur vi ska lösa frågor om bland annat infrastruktur som vägar och dagvattenhantering, säger Domagoj Lovas.
Deltagande i Europan 15 kostar en miljon kronor fördelade på tre år, och Domagoj Lovas ser flera fördelar med att få vara med:
– Enköping kliver upp på en internationell scen, och vi får olika lösningar på de problem som finns. Tidigare har mer än 20 olika förslag kommit för varje område som deltagit i tävlingen, och vi är med och utser vinnare. Hur förslag kan komma att genomföras återstår att se, men de är en bra grund att bygga vidare på.
Nu arbetar tjänstemän med ett tävlingsprogram som ska ligga till grund för deltagande arkitekter. Hur ser området ut nu, vilka är grundförutsättningarna för utveckling, och vilka önskemål har fastighetsägare och exploatörer?
I november kommer fem tjänstemän och två politiker att delta i den inledande konferensen i Bryssel om Europan 15 där Myranområdet presenteras och diskuteras med arkitekter som ska delta i tävlingen:
– Men innan dess kommer vi att ha det informationsmöte för fastighetsägare och näringsidkare i Myran som tyvärr blivit försenat. Det är viktigt att önskemål och tankar från alla inblandade finns med när programhandlingen fastställs vid årsskiftet, säger Domagoj Lovas.
Själv nämner han flera gånger att planeringen för Myran måste ta hänsyn till effekter av klimatförändringar:
– Enköpings parker är kända och ska framhållas i programmet. Grönområden tar inte bara hand om dagvatten, till exempel fickparker som präglar Enköping skulle också tydligt markera Myran som en del av staden, inte något som ligger ”bakom järnvägen”, säger Domagoj Lovas.