Ett års överklaganden över

Det blir ingen överprövning av Enköpings kommuns beslut att avbryta upphandlingen av asfaltsbeläggningar. Förvaltningsrätten avslår Peab:s ansökan.

Foto: TT-bild

Enköping2019-05-09 12:00

Upphandlingen av asfaltsbeläggningar inleddes med kommunens annons om upphandling av ramavtal i mars 2018, en upphandling som kantats av överklaganden till såväl förvaltningsrätten som kammarrätten.

Det första överklagandet kom från Markona som lämnade det lägsta anbudet men uteslöts med hänvisning till att företaget inte uppfyllde villkoret på ekonomisk ställning. Företaget överklagade men kommunen fick rätt.

Kommunens tilldelning av kontrakt gick till anbudsgivaren Peab som lämnat lägst pris, men som sedan inte antogs eftersom företaget inte stod för lämnade priser. Peab överklagade först till förvaltningsrätten som gav kommunen rätt, sedan till kammarrätten som i slutet av mars i år, 2019 inte gav prövningstillstånd. Under tiden hade NCC tilldelats kontraktet, men undertecknandet dröjde i väntan på slutlig dom.

Den långa väntetiden gjorde att giltighetstiden för lämnade anbud gick ut och kvar fanns till sist bara ett, det dyraste, från Svevia. Men det låg så högt att det överskred kommunens budget, och kommunen beslutade därför i början av mars att avbryta upphandlingen.

Det beslutet överklagades då av Peab, ett överklagande som förvaltningsrätten i slutet av april avslog.

– Under tiden har vi använt SKL:s ramavtal för asfaltsbeläggningar som vi vill ersätta med ett eget ramavtal. Vi kommer snart att sätta in en annons om en sådan upphandling, säger Anna-Maria Törnblom Vikström, ansvarig upphandlare vid samhällsbyggnadsförvaltningen.

SKL:s ramavtal innehåller enligt Anna-Maria Törnblom Vikström en paragraf som säger att de priser som anslutna företag lämnat i anbudsskedet får räknas om när kommunerna avropar arbeten:

– Det innebär i praktiken fri prissättning. Att priserna får ändras beror på att när anbudsgivarna lämnat sina anbudspriser på SKL:s upphandling finns inga objekt klara, kommunerna ansluter sig till avtalet när upphandlingen är avslutad. Det är därför inte optimalt att använda sig av SKL:s beläggningsavtal, vi vill hellre ha ett ramavtal anpassat efter Enköpings trafik- och markförhållanden.

Det är NCC som är första företag i SKL:s ramavtal, och de har också utfört de asfaltsarbeten som behövts i Enköpings kommun under tiden som den lokala upphandlingen pågått med alla överklaganden.

– Men enligt den information jag fått har kostnaderna för de arbeten som NCC utfört inte varit orimliga utan legat i nivå med det anbud de lämnade i vår anbudsupphandling, säger hon.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet Näringsliv i februari i år skrev SKL:s vd Vesna Jovic och Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd för Kommentus, under rubriken ”Miljarder rullar vid överklaganden” med Region Örebro och Tyresö kommun som exempel.

Enligt artikeln resulterade 1200 fall av överklagade upphandlingar 2017 i att de upphandlande myndigheterna fick rätt i 80 procent av fallen, och de skriver att antalet upphandlingsmål nu minskar men handläggningstiderna i domstolarna ökar. De anser att ”… domstolsprövningen bör effektiviseras genom regler som begränsar möjligheten att klaga under upphandlingens alla skeden, och maximala tidsfrister för handläggningen (vid domstolarna).”

De överklaganden som Enköpings kommuns upphandling av asfaltsbeläggningar varit föremål för har inte lett till några direkta kostnader för kommunen:

– Vi har ju heller inte förlorat något av målen, men självklart har det gått åt en hel del arbetstid när de beslut som fattats ska motiveras till domstolarna. Och nu får vi börja om med en upphandling av ett eget ramavtal, säger Anna-Maria Törnblom Vikström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!