Enköpingsskola kritiseras för mobbning
En grundskola i Enköping kritiseras av Skolverket för hur skolan hanterat ett ärende där en elev mobbats av andra elever under drygt två års tid.
Mamman har beskrivit hur dottern under ett läsår bland annat mobbatas av en grupp flickor där en av flickorna var ordförande i skolans mobbningsgrupp, att flickan bytt klass två gånger men att problemen fortsatt. Flickan har under tiden fått en neuropsykiatrisk diagnos.
Av skolans yttrande till Skolverket framgår att den berörda skolans mobbningsteam hade kontakt med flickan första gången hösten 2003, och att hon senare fick kontakt med skolpsykolog. När inlärningssvårigheter konstaterats samtidigt som nya signaler om mobbning nått skolan, fick hon undervisning av speciallärare. Klassbytena gjordes i samråd mellan skolan, eleven och föräldrarna.
Under den här perioden har också ett flertal elevvårdskonferenser hållits om flickan, skolans resursteam, BUP, och kommunens team för vardagsnära samverkan, VITS, har varit inkopplade.
Skolverket konstaterar att skolan varit medveten om problemen men sett dem som enskilda händelser. Åtgärderna har inte varit tillräckligt kraftfulla utan präglats av kortsiktighet, och verket finner det anmärkningsvärt att inte något åtgärdsprogram upprättats. Att en elev ständigt är inblandad i "konflikter" måste ses som en allvarlig signal om att nåt inte stämmer, skriver Skolverket.
Rolf Carlsson, tf skolchef i Enköpings kommun, säger att man självfallet tar till sig kritiken, men också att stora insatser gjorts för flickan. Han kommer nu att samråda med inblandad personal innan man bestämmer vad som ska göras för att inte liknande situationer ska uppstå i framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!