Enköpings slogan lockade hit företaget

Efter att ha haft långtgående planer på att öppna ett nytt kontor i Stockholm tänkte företaget Wiklund Trading om. Enköpings slogan fick de tre delägarna på andra tankar.

Nyetablerade. Wiklund Trading M'lardalen är ett nytt bolag som valt att starta upp verksamhet i Enköping.

Nyetablerade. Wiklund Trading M'lardalen är ett nytt bolag som valt att starta upp verksamhet i Enköping.

Foto: Magnus Eriksson

Enköping2017-09-13 19:00

I maj hade det nystartade företaget Wiklund Trading Mälardalen AB, leverantör av bland annat grävmaskiner, invigning i de nyrenoverade lokalerna i Enköping. De inledande månaderna har varit bra, berättar en av företagets delägare Henrik Wiklund, som basar över Enköpingskontoret.

– Det har varit väldigt positivt och långt över förväntan hittills.

Hur har det märkts rent konkret?

– Det märks att det finns ett behov för våra produkter i regionen. Sedan är inte kunder i just Enköping vårt mål, utan vi satsar större, även om kunder från staden självklart är välkomna, säger Henrik och fortsätter:

– Vi ett ganska känt företag i branschen, så det har såklart hjälpt till.

Företaget, som grundades av Henrik och hans bror Niklas tillsammans med den tredje delägaren Per Liljeblad i skånska Billeberga, har under en lång tid haft planer på att expandera verksamheten till Mälardalen.

– Ja, det har funnits planer i omkring fem år. Den självklara tanken för oss i början var Stockholm, säger Henrik.

Hur föll valet på Enköping?

– Det var faktiskt på grund av stadens slogan. "Sveriges närmsta stad" lät intressant, och efter att ha gjort en del research insåg vi snabbt att Enköping hade flera fördelar gentemot Stockholm. Här får vi en närhet till tre av Sveriges fem största städer. Vi räknade på det och kom fram till att vi når över fyra miljoner människor i närområdet. Vi kommer väldigt nära våra kunder som finns i Västerås och Uppsala, bland annat.

Wiklund Trading är inriktat på försäljning av bland annat grävmaskiner och hjullastare, samt tillbehör och redskap till dessa. Men man anser ändå att servicesidan är det viktigaste.

– Vi ser oss själva som en långsiktig partner till våra kunder. Det är där kommer servicen in i det hela. Det är lätt att sälja en maskin – det viktiga är sedan det som kommer efter. Många kunder är kanske helt beroende av en maskin i sin verksamhet, och skulle något bli fel med den är det upp till oss att ordna med snabb och bra service.

Starten i Enköping har varit positiv och relationsbyggandet med nya har inletts.

– Vi har kundbesök från nya kunder varje dag. Det är ofta så det startar – kunden kommer in och köper något mindre och det är ofta det första steget i en längre relation.

Hur ser ni på framtiden här i Enköping?

– Planer är att växa, även internt. Idag är det jag plus två mekaniker. Om det blir som jag tror och tänker kommer vi att vara fem eller sex stycken här inom två år. Vi försöker alltid skapa en "vi-känsla" inom företaget, så det ska vi göra även i Enköping. Ett internt mål är att ha roligt och kunna skoja till det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om