Enköping satsar på dygnetruntservice i stället för tv-reklam
Det blir ingen TV-reklam om Enköpings kommun det här året. I stället ska kommunen bland annat satsa på 24-timmarsservice för invånarna. Det föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott.
Besparingen blir sammanlagt 1,8 miljoner kronor. Därmed hamnar kommunstyrelsekontorets budget nästa år på 52 miljoner kronor som tidigare beslutats.
Av de 1,8 miljonerna försvinner en miljon från kommunens marknadsföring.
— Det innebär nästan en halvering av marknadsföringen. TV-reklamen kan man exempelvis göra uppehåll med i en tid då man stramar åt, säger den nya kommundirektören Åsa Byman Falck.
Kanske reklam när tiderna vänder
Men i bättre tider tror hon att kommunen kan vara beredd på att satsa på TV-reklam igen.
— Å andra sidan pågår så mycket intressant i Enköping just nu att vi får mycket gratis marknadsföring och vi har ju stor inflyttning, säger Åsa Byman Falck.
Det som man istället kommer att satsa på att börja utveckla i år är bland annat 24-timmarsservice. Det vill säga att invånarna ska kunna ringa till kommunen dygnet när det gäller exempelvis beställning av blankett till barnomsorgskön, eller andra enkla ärenden.
— Projektet startar i år. Men vi kommer nog inte att kunna tillhandahålla servicen redan under det här året, säger Bengt Wahlberg.
Andra projekt som prioriteras är validering av måltidsservicens anställdas kompetensnivå, IT-stöd för hemtjänstplanering, kompetensstöd inom psykiatrin, räddningstjänstens riskinformation och verksamhetsplanering på Liljegården i Örsundsbro.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!