Det är i en revisionsrapport från PWC som granskningen av Enköping kommuns upphandlingsverksamhet sammanställts. Utifrån fem olika kontrollpunkter av olika delar av upphandlingsprocessen får kommunen dels tumme upp, dels tumme ner och även lite i sidoläge.
Granskningen har gått igenom det register över fakturor som rör varor, tjänster och entreprenader Enköpings kommun köpt in under perioden januari 2017 till och med juni 2018. Totalt handlar det om upphandlingar för cirka 2,5 miljarder kronor.
De fem kontrollmålen som granskningen kretsar kring är om upphandling skett i enlighet med lagar och kommunens regler; om eventuella underleverantörer kontrolleras och godkänns; ifall det finns rutiner för att se till att kommunens riktlinjer följs; rutiner för uppföljning av avtal och slutligen om ramavtal finns för inköp av varor och tjänster.
Bara ett av målen bedöms som helt uppfyllt, medan tre är delvis uppfyllda och en godkänns inte alls. Det som framförallt får kritik är avsaknaden av rutiner för att följa upp avtal och se till att de efterföljs eller är det ekonomiskt mest rimliga alternativet. Ett exempel som ges är hur en entreprenör debiterat tre gånger så höga priser på använt material, i stället för om kommunen upphandlat materialet själva.
Samhällsbyggnadsförvaltningen skriver i ett remissvar att de tagit till sig rapportens slutsatser om områdena som behöver utveckling och att det är öppna för att förbättra dessa.