Elever fick känsla för valprocedurer

140 elever i klasserna 6 till och med 9 i Fjärdhundraskolan röstade i skolvalet på fredagen, ett val som förberetts sedan i januari av en grupp elever i årskurs 9.

Röstmottagarna Thyra Penttinen och Wilma Bayard vid bordet, avbytarna Albin Engvall och Albin Lövstav till höger på bänken.

Röstmottagarna Thyra Penttinen och Wilma Bayard vid bordet, avbytarna Albin Engvall och Albin Lövstav till höger på bänken.

Foto: Lotta Lille

Enköping2018-09-07 19:00

Det är deras lärare i samhällsorienterande ämnen, Fredrik Lannergård, som inspirerat till att delta i skolvalet, men mycket av arbetet har eleverna själva gjort.

– Svårast var det att komma i kontakt med politikerna inför debatten som vi arrangerade på temadagen för en dryg vecka sedan, säger Wilhelm Åse, klass 9B och en av eleverna i arrangörsgruppen.

Alla partier i Enköpings kommunfullmäktige bjöds in men Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet hade inte hade möjlighet att delta i debatten.

– En av lärarna var moderator, och frågor som togs upp på elevernas förslag var immigration, sjukvård, skola och polis. Elever fick också ställa frågor direkt, och då kom frågor om BUP och Nato, berättar Wilhelm Åse.

Medan han berättar kommer eleverna klassvis in i gamla gymnastiksalen. De köar var och en med sitt röstkort i handen. Sedan är det som i riktiga vallokaler för att ingen oordning ska uppstå, när en gått ut, ger valförrättaren nästa ett valkuvert och denne kan hämta valsedlar och gå vidare in bakom en skärm för att lägga i kuvertet. Hur högtidligt de röstberättigade såg på skolvalet varierade:

– Ska man klistra igen skiten, hörs det bakom en skärm, och Fredrik Lannergård bekräftar att ja, ”skiten” ska klistras igen innan det och röstkortet lämnas till röstmottagarna som prickar av väljaren i klasslistan.

För valarrangörerna är arbetet över först på eftermiddagen när rösterna räknats:

– Men vi får inte säga någonting till någon om resultatet innan söndag kväll, säger Wilhelm Åse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om