Efterlängtat vägbygge äntligen igång

Nu är bygget av den 15 kilometer långa motorvägen mellan Enköping och Sagån i gång. Efter decennier av diskussioner om var den nya vägen skulle dras, och ett decennium av väntan på att pengar till vägbygget skulle tas fram, är det nu tydligt för alla var nya E 18 väster om Enköping kommer att ta sin början.

Per Ahlenius och Lars Wanhainen vid E18 bygget utanför Enköping.

Per Ahlenius och Lars Wanhainen vid E18 bygget utanför Enköping.

Foto: Hans E Ericson

Enköping2007-08-08 00:01
- Enögla trafikplats blir inledningen på den nya motorvägen, och det är samtidigt den plats som kräver mest grundförstärkning med ett lerdjup på 22 meter. Det är också den del av vägbygget som är mest tidskritiskt, berättar Vägverkets projektledare Per Ahlénius.
Ännu så länge drar trafiken på E 18 förbi byggarbetsplatsen på den invanda vägbanan, förbifarten runt Enköping byggdes 1980, fram till Ullundarondellen där den svänger av västerut mot Hummelsta och vidare mot Sagån och Västerås.
På ett brett markparti mellan Ullundarondellen och viadukten som leder Bodavägen från Lillsidan mot Enögla, har skogen avverkats och strax norr därom pågår grundförstärkning av marken för fullt. Pelare av en blandning av kalk och cement drivs ned till fast grund som ett första steg i förstärkningsarbetet. Därefter måste lerjorden dräneras innan den nya avfartsrampen, vägen och bron som ska leda E 18-trafiken in på den nya motorvägen så småningom kan börja byggas.

Dränering krävs för att minimera risken för framtida sättningar. Vertikaldränering är den teknik som används, och den innebär att när dräneringsrören kommit på plats täcks marken av de stenmassor som bildar grunden för vägens övre skikt. Sedan måste man vänta.
- Då ser det ut som om ingenting händer, men dräneringen fungerar som när man kramar ur en tvättsvamp, stenlagret är det som pressar ut vattnet och det tar ungefär ett år. När vattnet i våra mätpunkter nått den nivå de ska ha, först då kan det synliga arbetet med vägbanorna fortsätta, förklarar Lars Wanhainen, byggledare för projektet.
Bron blir den första delen av trafikplatsen som görs färdig. Samtidigt ska den ramp som sen ska leda trafiken mot riksväg 55 och Strängnäs färdigställas, och den kommer under en period att bli ny förbifart för all trafik under tiden som det nuvarande vägavsnittet grundförstärks och byggs om, och bron förbinds med den gamla förbifarten och den nya motorvägen.
- Det är mycket logistik som måste fungera när man bygger vägar. Inte minst i det här projektet där två tunnlar ska byggas, en vid Ullunda, nära järnvägstunneln, den andra öster om Sagån. Massorna från tunnlarna används som vägbyggnadsmaterial, och samtidigt måste en bro över Sagån finnas så att stenmassorna från tunnelbygget kan fraktas dit de ska, säger Lars Wanhainen.

Den nya motorvägen kommer förutom de 15 kilometrarna med två körfält i varje riktning och de två tunnlarna också att omfatta 13 broar, de längsta över Sagån blir knappt 200 meter långa, broarna över Lillån drygt 60 meter. Dessutom ännu en trafikplats fyra kilometer väster om Sagån, och en rastplats strax öster om Sagån. Mälbyvägen kommer att dras över en viadukt över den nya motorvägen.
- Motorvägen är kostnadsberäknad till 720 miljoner kronor kommer att stå klar i augusti 2010. Jag tror att det blir en lättnad för många när den invigs, säger Per Ahlénius.
FAKTA

E18, sträckan Enköping - Sagån, en mil väg med dyster historia. En titt i arkivet de senaste sju åren ger en bild av Dödens väg. De flesta olyckorna sker i samband med omkörningar. Här är några av de värsta:

2000 dör en kvinna i en kollision med en mötande bilist som försökt väja för en vänstersvängande trafikant.
Samma år dör en man i en singelolycka. Där är det halkan som är förklaringen.

2002 skadas en bussförare allvarligt vid en kollision med en lastbil.

I april 2003 dödas två unga män på väg hem från en fotbollsmatch och fyra skadas svårt i en kollision.

I början av juni samma år skadas tre personer efter en frontalkrock på samma vägsträcka.

I juni 2005 omkommer en kvinna och fyra personer förs till sjukhus. Några dagar senare dör en 23-årig Enköpingsbo och en 40-årig man från Västerås på samma plats. Också det en frontalkollision.

I början av 2006 kolliderar en personbil med en buss och en kvinna förs till sjukhus.
Två personer förs till sjukhus efter en omkörningsolycka.

I mars 2007 förs fyra personer till sjukhus efter en möteskollision.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om