Under torsdagen presenterade LRF sin årliga lönsamhetsbarometer för landets småföretag. Barometern visar på stora skillnader när det gäller lönsamhetsutvecklingen för företagen.
I vissa delar av landet har företagens lönsamhet ökat för tredje året i rad. Jämtland/Härjedalen (plus 4,7 procent) och Västergötland och Östergötland (plus 3,1 procent) ligger i topp i lönsamhetsligan för 2016.
Bland de uppländska företagen föll däremot lönsamheten med 3,1 procent om man jämför företagens ekonomiska resultat för 2016 och 2015, medan samma siffra för Stockholm var minus 5,1 procent.
– Högre kostnader för löner, mark och lokaler påverkar lönsamheten för företagen i länet, förklarar Victoria Gustafsson, redovisningskonsult vid LRF Konsult i Enköping.
Resultaten för Uppland och Stockholm placerar dem i botten av tabellen i LRF Konsults landsomfattande undersökning som baserar sig på analyser av de faktiska boksluten för 2 441 svenska småföretag med 0 till 15 anställda.
I undersökningen definieras lönsamheten som företagets vinst (intäkter minus kostnader) före avskrivningar. Enligt LRF Konsult är det företagen i Södermanland och Gotland som redovisar den högsta årliga lönsamheten med 23,6 procent. I Uppland ligger samma siffra på 15,5 procent.
– Både Uppland och Stockholm är delar av en tillväxtregion där stor efterfrågan på arbetskraft och affärslokaler leder till kostnadsökningar som påverkar företagens lönsamhet, säger Victoria Gustafsson.
Företagaren Fredric Hallberg som äger företaget Comeco Trading i Enköping bekräftar Victoria Gustafssons bild.
– Skulle vi flytta vår verksamhet från Enköpings som ligger i en enorm tillväxtregion där det byggs massor nu så skulle vi få en annan kostnadsbild för vår verksamhet, menar Fredrik Hallberg vars företag hyr ut byggtorkar och tillverkar klipp- och bockmaskiner för armeringsjärn.
Victoria Gustafsson och hennes kollega Lars Höljer förklarar att man inte sett några tecken på en avmattning och att företagens försäljningssiffror börjat dala.
– Den lägre lönsamheten är kopplad till kostnadsbilden, förtydligar de.
Fredric Hallberg förklarar att försäljningsprognosen för Comeco ser bra ut för 2017.
– För oss som jobbar mot byggbranschen är efterfrågan stor på våra produkter. Det ser ut som att vi kommer att öka omsättningen något och förhopningsvis också bättra på lönsamheten, men det gäller hela tiden att vi jobbar effektivt och är noga med vad vi gör, säger han.