Dramatiska kraschen: "Flygplanskroppen slogs i bitar"

En segelflygning kunde ha slutat med en dubbel dödsolycka på Långtora flygplats, utanför Enköping. Men båda piloterna hade änglavakt – trots att det ena planet störtdök och det andra kraschade i marken klarade sig båda utan en skråma.

Segelflygplanet ska bogseras bakom ett annat flygplan med vajer. Men när segelflyget lyfter för högt eller för snabbt till följd av slangbella-effekten kan det leda till allvarliga olyckor, berättar utredaren Håkan Josefsson på Statens Haverikomission.

Segelflygplanet ska bogseras bakom ett annat flygplan med vajer. Men när segelflyget lyfter för högt eller för snabbt till följd av slangbella-effekten kan det leda till allvarliga olyckor, berättar utredaren Håkan Josefsson på Statens Haverikomission.

Foto: Bilbo Göransson

Enköping2020-10-29 21:02

– Avsikten var att komma betydligt högre upp, men de var tvungna att avbryta och nödlanda, säger utredaren Håkan Josefsson på Statens Haverikommission.

Han har utrett en allvarlig olycka som inträffade den 18 april tidigare i år. Vindarna låg på hårt från sidan när de båda planen lyfte. Segelflygplanet skulle bogseras av ett motordrivet flygplan uppåt en kilometer upp i luften med hjälp av en vajer. Men redan 50 meter upp i luften märkte piloterna att något var på tok.

– Segelflygplanet steg lite för brant, vilket gjorde att bogserflygplanet dök ofrivilligt från en redan låg höjd, säger Håkan Josefsson.

undefined
Segelflygplanet förstördes vid landningen.

När man väl lyft accelererade segelflygplanet snabbare än bogseringsplanet. Det skapade en så kallad slangbella-effekt där segelplanet steg långt högre än bogseringsplanet, i stället att hänga bakom. Slangbella-effekten innebär att bogseringsplanet lyfts upp av segelflygplanet via den vajer som fäster de båda farkosterna i varandra. Eftersom vajern sitter fast i bogserplanets stjärt tippas planet framåt – rakt mot marken.

– Det är förknippat med livsfara. Piloter har dött både i Sverige och utomlands av olyckor av den här sorten, säger Håkan Josefsson.

undefined
Segelflygplanet ska bogseras bakom ett annat flygplan med vajer. Men när segelflyget lyfter för högt eller för snabbt till följd av slangbella-effekten kan det leda till allvarliga olyckor, berättar utredaren Håkan Josefsson på Statens Haverikomission.

Bogseringsplanet befann sig på 43 meters höjd då piloten upplevde det som att han tappade kontrollen. På en sekund föll det 10 meter. Trots att piloten försökte räta upp planet genom att dra rodret mot sig så reagerade inte flygplanet. Det fortsatte att störta ytterligare sju meter nästa sekund. När det var 26 meter kvar till marken återfick bogseringspiloten kontrollen över planet och kunde nödlanda.

– När segelflygaren lösgjorde vajern återfick bogserpiloten kontrollen över flygmaskinen, säger Håkan Josefsson.

undefined
SLANGBELLA Brittiska glidflygarsällskapets handbok visar hur glidflygaren accelererar snabbt och lyfter bogseringsplanet i flygplansstjärten, som tippas framåt mot marken.

När ett segelflygplan bogseras kan bogseringslinan antingen fästas i noskonen på segelflygplanet eller som i detta fall med tyngdpunktskoppling under flygplanskroppen. Den sortens koppling ökar risken för slangbella-effekten, enligt haverikomissionens rapport.

Efter att bogseringsplanet hade nödlandat var det segelflygplanets tur att komma i säkerhet. Men när piloten närmade sig landningsbanan så skrapade vingen i marken och planet kraschade.

– Segelflygplanet slogs i bitar, men tack och lov skadades inte piloten, säger Håkan Josefsson.

Båda piloterna klarade sig utan skador.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!