Dramatiserad Pytagoras i Skapande skola
Det går att dramatisera Pytagoras sats. Kanske är det lättare att framställa friktion, balans och kraft i dramatiserad form, men Pytagoras är ingen omöjlighet.
Eleverna som ingår i referensgruppen för Skapande skola-projekten i Enköpings kommun, och kulturpedagogerna som står till Skapande skolas förfogande under vårterminen, Jeanette Bernövall (drama), Lovisa Klint (konst) och Nadja Hjorton (dans), samlades till presskonferens på torsdagen.
Foto: Lotta Lille
Skapande skola finansieras genom bidrag från Kulturrådet, och det är ett stimulansbidrag från regeringen om 55 miljoner kronor som ligger till grund för satsningen. Förutom att erbjuda kultur i olika former till skolelever över hela Sverige är tanken också att olika kulturformer och deras uttryckssätt ska integreras i den vanliga ämnesundervisningen. Det är där Pytagoras kommer in.
Hur dans ska integreras i övriga skolämnen är inte heller glasklart, men den arbetsmetod där föreställningar växer fram i grupper där proffs och elever samarbetar utifrån teman, ger såna möjligheter säger projektets danspedagog Nadja Hjorton från danskollektivet ÖFA:
- Målet med våra halvdagsworkshops med niondeklassare under våren är att ge dem verktyg att ta del av scenkonst. lära dem se dans och kanske också teater på ett sätt som gör det möjligt för dem att analysera och reflektera över det de ser i framtiden. Men i arbetsmetoden kommer definitivt demokratifrågor och gruppdynamiska frågor in, och det berör ju skolämnen, säger Nadja Hjorton.
Lovisa Klint, museipedagog vid Upplandsmuseet, är Skapande skolas konstpedagog. Hon kommer att arbeta med åttondeklassarna under vårterminen, och de kommer att koncentrera sig på offentlig konst: samlingar, skulpturer, kyrkokonst.
- Vi kommer också att skapa egen konst, skulpturer av skrot kanske? Då kan det bli en del av miljö- och resursundervisningen.
Kulturpedagogernas tider på Enköpings högstadieskolor är fördelade. Vad de ska göra bestäms tillsammans med respektive skolas kulturombud och kulturgrupp där såväl lärare som elever ingår.
- Arbetet med att ta fram handlingsplanen för Skapande skola i Enköping började för ett år sedan, projektansökan lämnades i mars. Stödet och intresset för projektet ute i skolorna är lika glädjande som det goda samarbetet mellan kultur- och skolförvaltningarna, säger Hannah Rydstedt, kultursekreterare och en i arbetsgruppen som tagit fram handlingsplanen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!