Drama för mindre konflikter
Drama för konflikthantering. Jeanette Bernövall, lärare och dramapedagog, har med projektet En tryggare skola i Örsundsbroskolan velat ge såväl barn och ungdomar som vuxna ett verktyg för att analysera och hantera konflikter.
David Kascelan och Max Lavén agerar hotfull och besvarade av hot medan Stina Hockey funderar över hur hon bäst ska ändra deras respektive poser så att hoten i frysbilden försvinner.
Foto: Lotta Lille
Den egna personen och hur man agerar i olika sammanhang hör till den senare kursdelen i Örsundsbroskolans pågående dramaprojekt.
- Det brukar leda till en del häpna, och andra eftertänksamma, kommentarer, inte minst bland vuxna när vi kommer fram till olika reaktionsmönster i konfliktsituationer och vilka djur som används för att beskriva dem, säger Jeanette Bernövall och skrattar lite.
Jeanette Bernövall är lärare och dramapedagog. I projektet En tryggare skola har hon fått möjlighet att använda höstens tjänstetimmar helt och hållet till dramapedagogik.
Alla klasser från årskurs 2 till årskurs 9 och alla arbetslag på skolan deltar i projektet.
- Vi går igenom olika övningar där vi tränar på att vara människor i grupp, lär oss se andra människors behov och samarbeta. Under lektionerna ges också plats för reflexion runt övningarna och vad de handlar om. Samtidigt stärks självkänslan och självförtroendet hos eleverna, säger Jeanette Bernövall.
Under den första delen av höstterminen hade de äldre eleverna på skolan, årskurserna 6 till 9, en dramalektion i veckan med Jeanette som lärare. De har utvärderat sina lektioner, och de har genomgående varit väldigt positiva:
- Ord som återkommit i utvärderingarna har varit "roligt", "fysiskt", "nyttigt", "bra". Många har särskilt påpekat att kombinationen av reflexion och fysisk rörelse varit bra, och det är förståeligt att eleverna tycker att det är skönt att lektioner inte enbart handlar om att sitta still och läsa eller skriva, säger Jeanette Bernövall.
Och stilla sitter inte heller eleverna under de övningar med klasserna My4 och Z5:1 (10- och 11-åringar) som UNT får vara med vid.
En övning handlar om att i grupper om tre göra en frysbild, människor som stelnat i en rörelse. Den här gången ska två av eleverna agera en som hotar och en som besvarar hotet. Den tredje ska genom att ändra en rörelse på var och en av de andra två ta bort hotet.
- Kan man göra så här i verkligheten också? frågar Jeanette eleverna.
Nej, så enkelt är det inte enas eleverna om. Men det går att gripa in och stoppa ett bråk.
- Om det är ettor som bråkar, eller om ens fadderbarn är med i bråket, säger en elev.
- Men inte om det är två nior som slåss. Med motorsågar, säger en annan.
- Då skulle jag ringa polisen, lägger han till.
Jeanette Bernövall nickar. I vissa situationer måste man ta hjälp av andra för att få slut på en konflikt. Att känna igen mönster i konflikter, och se egna eller andras möjligheter att stoppa dem, är vad projektet ger deltagarna möjlighet att träna på och fundera över.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!