Dödsolyckor på E18 ger svart statistik

2005 riskerar att bli ett riktigt dystert trafikår i Uppsala län. Redan i oktober hade fyra fler dödats i olyckor än under samma period förra året. Därmed är trenden för Uppsala län motsatt den i Sverige som helhet. Antalet trafikdödade i hela landet har sjunkit varje år sedan 2000.

Enköping2005-12-01 00:00
— Erfarenhetsmässigt vet vi att november och december, då mörkret och halkan kommer, är svåra trafikmånader. Det gör att vi riskerar att komma upp i dödstal motsvarande 2003 då 16 personer omkom i olyckor, eller om det blir riktigt illa, 19 döda som vardera åren 2000 och 2002, säger Claes Litsner vid NTF Uppsala län.
Generellt kan sägas om årets olyckor att de i nästan samtliga fall går att koppla samman med antingen höga hastigheter, avsaknad av bilbälte eller rattonykterhet.
Det enda vägavsnitt i länet där det varit en ansamling av döds­olyckor är på E 18 strax väster om Enköping, en del av den väg som sedan länge planerats att byggas om till motorväg fram till Sagån vid gränsen mot Västmanland. Tre människor omkom där i två olyckor i somras.

—Liksom alla andra är jag oerhört besviken på att motorvägsbygget nu inte kommer att starta som planerat 2006. Det innebär att någon form av trafiksäkerhetsåtgärder måste sättas in på vägsträckan. Kan det inte bli vajerräcken i väntan på motorväg ser
jag en hastighetsbegränsning till 70 på hela sträckan som enda möjligheten, säger Claes Litsner.
Mats Berglind (s), riksdagsman från Enköping, har tidigare sagt att han inte var orolig för att motorvägsbygget skulle senareläggas. När det nu står klart att bygget inte startar 2006 som sagts hänvisar han till att projektet varit planerat för byggstart
2006—2007 enligt Vägverkets nationella plan, och att byggstart 2007 fortfarande är fullt möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om