För tre år sedan tog Madelen och hennes man kontakt med kommunens personliga ombud. Madelen var sjukskriven och drabbades av psykisk ohälsa samtidigt som hennes man gick in i väggen.
– Jag kände att det inte gick längre, vi behövde hjälp, säger Madelen.
När hon var som sämst klarade hon inte av att ring telefonsamtal, eller att posta ett brev.
– Det ställde naturligtvis till bekymmer. Ekonomin blev lidande, exempelvis för att jag inte skickade ett brev i tid eller kryssade i rätt ruta i handlingarna som skulle in, säger Madelen.
I väntrummet på läkarmottagningen hade Madelen sett informationen om de personliga ombuden.
– Jag hade inte förstått vilken hjälp de kunde ge och trodde mer att det var frågan om juridisk hjälp. Men stödpersonen talar om vad man har rätt till och ger hjälp med blanketter och så vidare. Enkla saker, säger Madelen.
Hennes make fick hjälp en kort period men klarade sig sedan själv. Men för Madelen fick kontakterna utökas, hon fick avslag på sin ansökan om sjukersättning.
– Uppgifterna som försäkringskassan fick från arbetsgivaren var felaktiga och de bedömde att jag kunde jobba mer än 50 procent. Det innebar att jag levde med en 25-procentig inkomstförlust, säger Madelen.
Ulrika Lundblad hjälpte henne att överklaga beslutet.
2016 försämrades hennes värk och hon blev helt sjukskriven av sin husläkare. Men Försäkringskassan kom ideligen med nya krav på kompletterande intyg från läkare för att de skulle kunna göra en korrekt bedömning av hennes fall.
Under tre månader var hon helt utan sjukpenning. En oerhörd psykisk press som gjorde hennes fibomyalgi värre.
– Det slutade med ett självmordsförsök, och senare fick jag en bipolär diagnos, berättar Madelen.
Men tack vare stödet från Ulrika fick Madelen igenom sin överklagan och sjukersättningen betalades ut retroaktivt för två år.
– Det var en oerhörd lättnad, vi hade levt på ett minimum. Nu har vi en helt annan trygghet i ekonomin, säger Madelen.
Att de personliga ombuden gör hembesök menar Madelen är viktigt.
– Även om jag var dålig och hade ångest en dag kunde jag altid öppna dörren för Ulrika istället för att avboka ett möte på annan plats, säger Madelen.
Nu har hon avslutat kontakten med det personliga ombudet. Hon är fortfarande sjukskriven men genom en kurator får hon hjälp för att på sikt kunna återvända till arbetslivet.
– Utan Ulrika hade jag nog gett upp kampen om att få rätt ersättning. Samtidigt är det mer än pengar det handlar om. Det är ett personligt stöd, någon som står vid min sida och som känner mig ganksa väl, och som har ätit kakor i mitt vardagsrum, säger Madelen med ett leende.