De fick årets skolpris

En bra lärare ska komma ihåg hur det är att vara elev.

Thomas Majonen, lärare i matematik och fysik på gymnasiet i Enköping.

Thomas Majonen, lärare i matematik och fysik på gymnasiet i Enköping.

Foto: Anders Liljestrand

Enköping2018-12-03 17:21

Så beskriver Thomas Majonen sin lärarroll.

Han tycker att det är kul att bli uppskattad för sitt jobb, men säger att det säkert finns många kollegor som är bättre.

Han har arbetat på Westerlundska gymnasiet sedan 2012 och var tidigare åtta år i Strängnäs. Han undervisar i matematik och fysik på natur- och teknikprogrammen.

Måndagens fullmäktigemöte avbröts en stund för ord från talarstolen som drog ned uppskattande applåder från alla partier.

Sven Jansson och Marié Karlström, respektive ordförande i de två skolnämnderna, delade ut årets pedagogiska pris.

Majonen fick priset inom gymnasiet och vuxenutbildningen. Övriga nominerade var gymnasielärarna Anneli Aresdotter och Hanna Karlsson.

Bland pedagogerna i förskolan prisades avdelningen Regnbågen på Munkkällans förskola i konkurrens med Helena Ahlin, Fjärdhundra förskola, och avdelning Vargen och Lodjuret, Enögla förskola.

Munkkällans förskola vid Munksundsskolan fick priset för att bland annat snabbt ha skapat en bra miljö i en nyöppnad förskola.

Åsa Thörn, Anton Eriksson och Sanna Engvall tog emot priset.

Totalt hade ett 80-tal nomineringar kommit in till skol- och utbildningsnämnderna.

Pristagaren inom grundskolan kunde inte vara på plats, men specialpedagogen Pia Andersson hyllades i sin frånvaro för sin förmåga att entusiasmera sina elever och rektor Anna Salmela tog stolt emot priset.

– Alla skolor borde ha en Pia Andersson, noterades det under prisutdelningen.

Övriga nominerade i grundskolan var Sara Hammar på Bergvretenskolan och Marita Åström på Grillbyskolan.

Här är alla motiveringar:

Thomas Majonen, Westerlundska gymnasiet:

Thomas Majonens namn återkommer när eleverna nominerar till pedagogiskt pris. Flera uttrycker att han är den bästa lärare de haft. Thomas förmår anpassa undervisningens innehåll efter varje enskild elev och ger alla chansen att visa vad de kan. Det gör hans lektioner givande och begripliga. Han lyckas göra matematik och fysik till något roligt.

Pia Andersson, Fjärdhundraskolan:

Pia Andersson inspirerar barn med stödbehov att orka lära sig att läsa och skriva i sitt arbete som specialpedagog. Pia arbetar systematiskt med metodik som hjälper barn både att komma vidare in på gymnasiet och att klara sig bra där. Hon återkopplar och håller föräldrar uppdaterade om barnens utveckling. Alla skolor behöver en lärare som Pia Andersson.

Avdelning Regnbågen, Munkkällans förskola:

När Regnbågen startade i Munkkällans nybyggda förskola var pedagoger och barn nya för varandra. Ändå skapade Regnbågens arbetslag trygghet och gemenskap mycket snabbt. Arbetslaget genomför genomtänkta pedagogiska äventyr i vardagen som är väl anpassade till barnens olika förutsättningar. Trygga rutiner, omtanke och lyhördhet för barnens intressen kännetecknar verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!