Det förklarar trafikföretaget Nobina.
LÄS MER: Två till skjuhus efter bussolycka
– Olyckan hade medicinska orsaker, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.
Det var alltså föraren som blev sjuk?
– Ja, men av hänsyn till den personliga integriteten uttalar vi oss naturligtvis inte mer specifikt än så.
Arbetar föraren kvar i företaget?
– Ja, han arbetar kvar, men han kör inte buss längre utan har andra arbetsuppgifter hos oss.
David Erixon säger att noggranna utredningar visade att det inte fanns några tekniska fel på fordonet eller att olyckan skulle ha kunnat förebyggas på annat sätt.
– Tvärtom är det en mycket välkontrollerad verksamhet. Vi har 7 000 medarbetare som kör 14 varv runt jorden varje dag. Det är betydligt större kontroller på förare och bussar än när privatbilister som du och jag sätter oss bakom ratten.
Frågan togs upp som en interpellation i regionfullmäktige på måndagen.
Trafik och samhällsutvecklingsnämndens ordförande Johan Örjes (C), som själv var en av passagerarna på den buss som välte vid Annelund den 9 april i år och två personer fick uppsöka sjukhusvård, svarade på flera frågor från SD-ledamoten David Perez bland annat om vilka åtgärder som UL har vidtagit efter olyckan.
Han undrade också om UL tänker fortsätta att använda dubbeldäckare och om den politiska ledningen kommer att kunna "garantera UL:s yrkeschaufförer och passagerare att regionen använder sig av trafiksäkra fordon vid resor inom regionen".
– Dubbeldäckarna är en vanlig busstyp. De är bekväma och populära och det finns ingen anledning att sluta använda dem.
Johan Örjes konstaterar att ingen kan garantera att olyckor inte inträffar.
– Tyvärr så sker olyckor också med bussar. Det som är viktigt är att minska risken för att de inträffar och begränsa konsekvenserna när de inträffar. Det handlar om allt från utbildning av förare till att bygga mer trafiksäkra vägar, men också insatser för att passagerare ska använda bälte.
Just ökad bältesanvändning i bussar är en viktig del där enligt Örjes var och en kan ta ett ansvar för att öka säkerheten för sig själv och andra.
Örjes förklarade också att dubbeldäckarna är högre och mer vindkänsliga än vanliga bussar.
– De tas därför ur trafik när vindhastigheten överstiger 21 meter per sekund.
De byigarna vindarna vid infarten till Enköping den 9 april var betydligt mer stillsamma än så.