Den undersökning bland besökarna som gjordes vid Trädgårdsdagen i höstas visar att de flesta besökarna kommer från närområdet, Enköping och Bålsta, och att flertalet har besökt arrangemanget tidigare.
– Genom att se var folk kommer ifrån kan vi styra marknadsföringen. Från andra orter är det exempelvis fler besökare från Stockholmsområdet än från Västerås, där jobbar vi med Facebook, annonser och turistbyråer, säger sägerJohan Arwidsson, trädgårdesmästare vid parkkontoret och projektledare för Trädgårdsdagen.
De flesta ger betyget mycket bra åt arrangemanget och uppger att man är med nöjd med utställare och aktiviteter.
– Det visar att vi är på rätt väg, vi måste förvalta det vi har så vi inte tar bort det som folk uppskattar, säger Johan Arwidsson.
Anledningarna till att man besöker Trädgårdsdagen är många. Merparten uppger att det är för att de är intresserade av växter och/eller mat men undersökningen visar tydligt att dagen är ett stort socialt arrangemang dit man går för att se folkliv och träffa vänner.
Besökarantalet uppskatts till omkring 15 000 personer och en ökning för några år sedan hängde troligen ihop med att dagen utökades med arrangemanget Smaka på Enköping, med närproducerat livsmedel.
För att locka fler besökare till Trädgårdsdagen marknadsfördes dagen under den stora trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar i Älvsjö förra året.
I år ligger den mässan dock i mitten av mars och bedömningen är att det är för tidigt för att göra reklam för Trädgårdsdagen i höst och Enköpings kommun kommer inte att delta i mässan i år. Tankar finns på att marknadsföra Trädgårdsdagen på mässor som ligger närmare den tidsmässigt.
Tidigare år har man även deltagit i Nordiska trädgårdar tillsammans med nätverket SSPPG (Swedish Society of Public Parks and Gardens) men nätverket deltar inte i mässan i år. Nordiska Trädgårdar är Nordens största trädgårdsmässa med omkring 50 000 besökare och närmare 400 utställare.