"Dålig tajmning på motorbanan"

Den planerade motorbanan i Enköping ligger fel i tiden - det anser flera politiker som hänvisar till den pågående klimatdebatten och utsläppsmålen.

Enköping2008-05-11 00:01
Kommunstyrelsens ordförande Anna Wiklund (m) anser att motorbanan bör klimatkompensera verksamheten genom att t ex köpa utsläppsrätter.
På tisdag fattar kommunfullmäktige beslut om det ska kunna bli en motorbana i Enköping och allt tyder på att det kommer att bli ett ja.
Mitt i den pågående klimatdebatten förväntas en överväldigande majoritet av politikerna i Enköping ge klartecken för en nöjesindustri som släpper ut stora mängder avgaser.

Ligger inte motorbanan helt fel i tiden?
- Jo, det är dålig tajmning, det ska jag medge, säger oppositionsrådet Anneli Djurklou (s), som kommer att rösta ja till projektet.
- Men vi måste inse att motorbanan är en industri som vilken som helst, även om det handlar om nöjesindustri. På senare år har transportföretagen blivit allt fler i Enköping och om vi säga nej till motorbanan borde vi försöka sätta stopp för dem också, och det är det ju ingen som vill, säger Anneli Djurklou.
Flera av de politiker som UNT har pratat med vill trycka på att motorbanan är en multiarena som inte bara är till för motorsport, och att ur ett miljöhänsyn bidrar motorbanan ytterst marginellt till klimatförstöringen.
- Det är försumbart i det stora hela. Jämför med den klimatpåverkan som den nya fotbollsstadion i Solna gör genom den stora energiåtgången, säger Anneli Djurklou.

Kommunstyrelsens ordförande i Enköping Anna Wiklund (m) anser att klimatmålen inte uppnås med förbud, utan genom ekonomisk tillväxt, teknisk utveckling och ekonomiska incitament.
- Det årliga utsläppet på motorbanan kommer att motsvara utsläppen på E 18 under två dygn. Det gäller att ha rätt perspektiv, säger Anna Wiklund.
Anna Wiklund skulle önska att motorbanan klimatkompenserar för de utsläpp man gör, t ex genom att köpa utsläppsrätter.
- Vi anser att klimatkompensation är rätt väg att gå.
Roger Andersson (c), ordförande i miljö- och byggnadsnämnden anser att kravet på klimatkompensation kan tas under övervägande. Han anser inte att planerna på att bygga en motorbana ligger fel i tiden.

- Det är inte de som kör på banan som kommer att släppa ut mest, utan de som kör till och från banan. Därför är det viktigt att placera motorbanan där folk bor och att se till att det finns bra kollektiva transporter till och från banan, säger Roger Andersson.
Vänsterpartiet, folkpartiet, miljöpartiet och Sverigedemokraterna är motståndare till projektet.
Björn Engberg (v), ersättare i miljö- och byggnadsnämnden, anser inte att klimatfrågan är det viktigaste argumentet mot motorbanan.
- Handelsplatsen i Enköping som Skanska ska bygga kommer att generera mer utsläpp än motorbanan. Jag tycker att det är ingreppet i naturen som är det största problemet. Dessutom verkar projektet orealistiskt. Jag undrar vem som vill investera 1,5 miljarder kronor ute i skogen, säger Björn Engberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om