Dags för dubbfritt

Senast på söndag måste dubbdäcken av bilen och vid verkstäderna är det bråda tider.

Däckbyte. Hos Mikael Schenning i bilverkstan vid OKQ8 är det nu bråda tider och däckbyten hela dagarna.

Däckbyte. Hos Mikael Schenning i bilverkstan vid OKQ8 är det nu bråda tider och däckbyten hela dagarna.

Foto: Maria Hedenlund

Enköping2018-04-11 11:00

– Det är mycket nu, hela april, konstaterar Mikael Schenning som driver bilverkstan vid OKQ8 i Enköping.

I verkstan ligger travar med nya, oslitna däck som ska sättas på fälg och kollegan Magnus Johansson skiftar däck på en bil som är upphissad på billyften.

Telefonen går het inne på kontoret hos Kent Wiman.

– Det ringer konstant. Hela förra veckan och den här. Det är många som inte lagt om däcken än, det var halt i morse, säger Mikael Schenning.

Från den 16 april får man inte köra dubbat längre, såvida det inte råder vinterväglag.

Med vinterväglag menas att det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägbanan. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på den plats bilisten befinner sig.

Först den 1 oktober är det tillåtet att köra dubbat igen.

En sen vår gör att många bilister väntar in i det längsta med att skifta däck.

– Jag tror det blir fullt även nästa vecka. Vi har däckhotell och det är inte många av de kunderna som bytt än, säger Mikael Schenning.

Vinterdäck, dubbade eller odubbade, måste man enligt lag ha på bilen mellan den 1 december och 31 mars, om det är vinterväglag.

Att köra på odubbade vinterdäck på sommaren är tillåtet, men inte något som Mikael Schenning rekommenderar.

– Däcken slits mer, de är gjorda av ett mjukare material och har ett tätare mönster. De har inte heller samma väggrepp som sommardäck, säger han.

Anledningen till dubbdäcksförbudet sommartid är att dubben sliter på vägarna, de orsakar fler partiklar i luften som kan ge luftvägsbesvär samt att däcken har en sämre bromssträcka än sommardäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om